Tiedotteet 03.05.2022

Vahinkokorjaamo Autoklinikka kysyi suomalaisilta autoilijoilta, onko heidän autoihinsa tullut vaurioita pihapelien tai muiden urheilutilanteiden yhteydessä. Tutkimustuloksista selviää, että joka viides autoilija on saanut autoonsa urheiluun liittyvän vaurion. Yleisimpiä vahingon aiheuttajia ovat suosikkilajit jalkapallo ja jääkiekko.

Lämpenevät ja valoisat kevätpäivät kutsuvat monia ulos liikkumaan ja pelaamaan. Pihapelit ovat mukavaa yhteistä ajanvietettä, mutta on hyvä muistaa varmistaa, että peliympäristö on turvallinen. Oman pihan urheiluturnauksilla voi nimittäin olla odottamaton hinta pelivälineen kolahtaessa auton pelti- tai lasipintoihin. Johtavan vahinkokorjaamon Autoklinikan tuore kyselytutkimus paljastaa, että näin on käynyt monelle autonomistajalle.

Joka viidennen auto saanut urheiluun liittyvän vaurion

Tutkimustulosten perusteella noin yksi viidestä autoilijasta (21,5 prosenttia) on saanut joskus autoonsa vaurion pihapelien tai muiden urheilutilanteiden yhteydessä. Suurin osa näistä vaurioista on peltiin syntyneitä lommoja tai kolhuja, mutta joukossa on myös lasivaurioita. Noin 12 prosenttia vaurion saaneista on kärsinyt sekä tuulilasi- että peltivaurioista urheilun seurauksena.

Kaikkein yleisin autovaurioiden aiheuttaja on jalkapallo, jonka nimeää lähes 42 prosenttia autovaurioita saaneista. Toiseksi yleisin vahinkoihin liittyvä urheilulaji on jääkiekko, jonka nimeää lähes 22 prosenttia autovaurioita saaneista. Perässä seuraavat pesäpallo (11,6 prosenttia), potkulautailu (9,3 prosenttia), rullalautailu (6,9 prosenttia) ja muut lajit (25 prosenttia).

Urheiluvaurion korjaus voi olla kustannustehokasta

Mailan, pallon tai muun pelivälineen aiheuttama autovaurio voi harmillisella tavalla synkentää riemukasta harrastuspäivää. Tällaiset vauriot eivät kuitenkaan välttämättä ole kalliita hoitaa kuntoon.

– Esimerkiksi jalkapallon kaltaisen pelivälineen osuminen auton peltiin voi aiheuttaa lommon, mutta samalla se jättää hyvin todennäköisesti maalipinnan ehyeksi. Tällöin loistava apu on Autoklinikoilla tarjottava PDR-menetelmä, jossa lommo oikaistaan pellin takapuolelta erikoistyökaluilla ilman tarvetta maalaukselle. PDR-menetelmä on erittäin kustannustehokas ja nopea vaihtoehto tällaisiin pieniin kolhuihin, Pentti Oksanen Autoklinikalta toteaa.

– Lisäksi on aina mahdollista, että peliväline tai jotain muuta vaurioita aiheuttavaa lentää pelien tuoksinnassa auton lasiin. Onneksi pienet, pinta-alaltaan alle kahden euron kokoiset kiveniskemät ovat yleensä korjattavissa ilman lasin vaihtoa. Korjaus kannattaa kuitenkin hoitaa aina mahdollisimman pian, sillä pienikin iskemä voi laajetessaan johtaa lasin halkeamiseen, joka taas vaatii kalliimman lasin vaihdon, Oksanen lisää.

Autoklinikka on tänä vuonna jääkiekon MM-ottelulähetysten virallinen yhteistyökumppani. Kisahenkeä nostattaakseen yhtiö järjestää verkkosivuillaan kilpailun, jossa osallistujat voivat Suomen MM-kisamaalien määrän arvaamalla voittaa 1 000 euroa shoppailurahaa urheiluliikkeeseen. Lisäksi kaikkien osallistujien kesken arvotaan 300 euron arvoinen lahjakortti. Vastausaikaa on 12.5. asti.

Autoklinikan lätkäkisaan voi osallistua täällä.

Kyselyn toteutti Syno International Omnibus-tutkimuksena 21.–25. huhtikuuta. Kyselyyn vastasi verkossa 1 006 yli 18-vuotiasta suomalaista. Otos on väestöä demografisesti edustava.

Pentti Oksanen
poksa@autoklinikka.fi