Rajut raekuurot voivat iskeä auton katon, takaluukun ja konepellin täyteen pieniä lommoja. Jos lommon maalipinta on ehjä, voidaan kookkaatkin raekuurovauriot korjata kuntoon nopeasti ja edullisesti ympäristöystävällisellä PDR-menetelmällä.
PDR-menetelmässä rakeen aiheuttamat kolhut auton pinnassa suoristetaan käsityönä erikoisvalmisteisilla työkaluilla. Työkalu valitaan vaurion sijainnin mukaan ja kolhua työstetään niin kauan, kunnes auton pinta on suora. Menetelmällä on korjattu parhaillaan satoja raevaurioita yksittäisestä autosta.
Nopea, edullinen ja ympäristöystävällinen korjausmenetelmä
PDR-tekniikan etu on sen nopeus ja kustannustehokkuus. Perinteisellä peltikorjausmenetelmällä voi raekuurovaurion korjaus vaatia yli viikon korjausajan, kun PDR-menetelmällä Autoklinikan ammattilaiset hoitavat sen kuntoon 2-3 päivässä.
PDR-tekniikka on myös perinteistä peltikorjausta edullisempi ja ympäristöystävällisempi korjaustapa, sillä korjaamiseen ei tarvita lainkaan maalia, energiaa tai erillisiä osia. PDR-korjauksen hiilijalanjälki onkin lähes nolla.
Helsingin Sanomat jututti Autoklinikan PDR-asiantuntijaa Etelä-Suomessa syksyllä 2021 sataneen raekuuron aiheuttamista vaurioista.
Raekuuron aiheuttamat kolhut kannattaa korjauttaa nopeasti
Raekuurojen aiheuttamat vauriot kannattaa korjauttaa kuntoon mahdollisimman nopeasti. Esimerkiksi syvissä lommoissa maalin pinta voi olla vaurioitunut, mutta tätä ei välttämättä näe ennen kuin lommoa on aloitettu korjaamaan. Rikkoutunut maalipinta taas aiheuttaa ruostumisriskin.
Lisäksi pienet ja lähes huomaamattomat lommot voivat hoitamattomina laskea auton vaihtohyvityshintaa tai käydä seuraavalle omistajalle kalliiksi, kun vakuutus ei omistajan vaihduttua enää korvaakaan korjausta.
Kustannusarvion teettäminen eli arviointi onko autosi raekuurovaurio PDR-menetelmällä korjattavissa, on aina veloitukseton.
Ota yhteyttä tai lähetä kuvat vauriosta
Lähetä meille kuvat autosi vauriosta – puhelimella se hoituu muutamassa minuutissa. Voit myös olla yhteydessä asiakaspalveluumme.