Autoklinikka
en ru Avaa valikko
Useimmat suomalaiset tunnustavat kolarinsa – peltivaurioita korjautetaan silti salaa

Useimmat suomalaiset tunnustavat kolarinsa – peltivaurioita korjautetaan silti salaa

Autoklinikan tilaaman kyselyn mukaan vain viisi prosenttia autolla kolaroineista on lykännyt vaurioista kertomista. Puolet heistä viivytteli asian paljastamista omille vanhemmilleen. Autoklinikan työnjohtaja Marko Tuokko kertoo, miksi vauriotapaukset tulisi huolehtia vakuutusyhtiön tietoon ja korjautettavaksi mahdollisimman pian.

Autoklinikan tilaama kyselytutkimus selvitti, kuinka avoimesti suomalaiset kertovat autoon tulleista vaurioista. Kyselyyn vastasi yli 500 autoilijaa, joista 69 prosenttia oli ollut osallisena kolarissa. Heistä 95 prosenttia pystyi kertomaan asiasta läheisilleen ja tutuilleen ongelmitta.

Kolarointia salailivat etenkin 18–22-vuotiaat naiskuljettajat. Heistä 6 prosenttia jätti kertomatta asiasta jopa vakuutusyhtiön edustajalle. Miehiä hävetti keskustella autonsa vaurioista eniten omien ystäviensä kanssa. Vanhempiensa kanssa aihetta oli vältellyt 53 prosenttia vastanneista.

Autoklinikka Vantaan työnjohtaja Marko Tuokon mukaan vauriokorjaamisen salailu on melko harvinaista. Hän muistaa viime vuosilta muutamia tapauksia, joissa asiakkaat ovat korjauttaneet auton omistajalta salaa tai jättäneet asian mainitsematta vakuutusyhtiölle. Kiusallisimmat tilanteet liittyvät vanhemmalta lainassa olevan auton kolhimiseen.

– Saimme arvioitavaksi kerran auton, jonka puskurin autonomistajan tytär ehti kolhaista vain muutamaa päivää ennen aiemman vaurion vuoksi sovittua korjausaikaa. Tytär ei halunnut töppäilynsä paljastuvan äidilleen, joten hoidimme puskurin kuntoon hänen laskuunsa. Äiti toi autonsa meille myöhemmin varsinaiseen korjaukseen tietämättä asiasta mitään.

Salailu tulee kalliiksi kolaroijalle

Yleisiä syitä vaurioiden salaamiselle ovat myös saituus ja häpeä auton kunnossapidon laiminlyönnistä. Moni autonsa kolhinut odottaa, että lommoja tai naarmuja tulee useampia ennen kuin raaskii korjauttaa ne. Odottaminen ei kuitenkaan kannata, sillä autovakuutus kattaa vain ne vauriot, jotka on ilmoitettu vakuutusyhtiöön vuoden sisään vahinkopäivästä.

– Eräs asiakkaamme oli onnistunut vaurioittamaan uuden Mazdansa etupuskurin pian hankinnan jälkeen. Hän sai aikaiseksi tuoda sen arvioitavaksi ja korjautettavaksi vasta neljän vuoden kuluttua tapahtuneesta. Koska asiakas ei ollut tehnyt vahinkoilmoitusta ajoissa, hän joutui kustantamaan koko 2 000 euron korjaussumman itse, vaikka oli maksanut tunnollisesti kaikki vakuutusmaksunsa, Tuokko harmittelee.

Autovakuutuksen piikkiin tehtävään vauriokorjaamiseen liittyy Tuokon mukaan väärinkäsityksiä tai tietämättömyyttä etenkin nuorten keskuudessa. He saattavat ajatella, että korjaaminen tulee kalliiksi, jos vahinko on itse aiheutettu. Moni ei lisäksi muista, että vahinkoilmoitus pitää tehdä ennen auton korjaamista, jotta vakuutuskorvauksen saa käyttöönsä.

– Meihin Autoklinikan vauriokorjauksen ammattilaisiin voi olla yhteydessä, jos edes epäilee vaurion mahdollisuutta. On parempi teettää vahinkotarkastus varmuuden vuoksi, kuin huomata vahingot vuosien päästä ja harmitella isompia korjauskustannuksia, Tuokko vinkkaa.

Kaikki vauriot eivät näy päällepäin

Pysäköintialueiden kolaritapauksissa ja risteyksien peräänajoissa hyviin käytöstapoihin kuuluu yhteystietojen vaihtaminen, vaikka autoihin ei silmämääräisesti vaikuttaisi tulleen vaurioita. Tämä on erityisen tärkeää niissä tilanteissa, joissa toinen osapuoli ei ole paikalla tai jos käytössä oleva auto ei ole omissa nimissä.

– Käytännössä kaikki autoon tulleet tönäisyt kannattaa käyttää arvioittamassa autokorjaamossa, sillä iso osa vaurioista on sellaisia, ettei maallikko välttämättä erota niitä omin silmin. Vaurioita syntyy aina kun kaksi autoa kolahtaa toisiinsa, Tuokko muistuttaa.

Suurimmat vauriot etupuskurin osuessa takapuskuriin tulevat usein pellin ja muovikuoren alle. Ongelmia saattaa ilmetä esimerkiksi siinä, ettei takaluukku enää aukea. Etenkin jos etupää osuu vetokoukkuun, ei kannata lähteä liikkeelle ennen kuin on varmistanut, ettei autosta vuoda nesteitä ulos. Reikä voi olla hyvin pieni, mutta vetokoukku saattaa upota yllättävän syvälle ja rikkoa esimerkiksi jäähdyttimen.

– Vahingon sattuessa auto kannattaa aina tarkistaa huolellisesti läpi. Kolaroinnissa ei ole mitään hävettävää, sillä auto saadaan kyllä korjattua entiselleen, Tuokko rohkaisee.

Autoklinikan tilaaman tutkimuksen toteutti SynoInt syyskuussa nettipaneelina, ja siihen osallistui 503 ajokortin omaavaa vastaajaa. Otos oli väestöä demografisesti edustava.

Yhteystiedot
Marko Tuokko, Autoklinikka Vantaa
Puh: , email: