Tiedotteet 16.02.2023

Autokorjauksen ympäristöhaittoja on mahdollista vähentää monin tavoin. Eräs niistä ovat kierrätetyt varaosat, joiden käyttöä oman autonsa korjauksessa toivoo jopa 64 % suomalaisista. Suomen johtavan vahinkokorjaamon Autoklinikan pyrkimyksenä on nostaa kierrätysosien käyttöä korjaamoissaan ja alalla yleisesti.

Autoklinikan pyrkimyksenä on olla sunnannäyttäjä autojen vastuullisessa vahinkokorjauksessa. Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa vahinkotarkastusten mahdollistamista etänä, huolellista jätteiden lajittelua ja kierrätystä sekä sitä, että vauriot pyritään aina korjaamaan osan vaihtamisen sijaan. Tilanteissa, joissa osan vaihto on välttämätöntä, korjauksen ympäristökuormaa ja kustannuksia voidaan usein vähentää kierrätysosilla eli käytetyillä osilla.

Autoklinikan uuden kyselytutkimuksen* mukaan lähes 64 % suomalaisista autoilijoista toivoisi autonsa pelti- tai kolarivaurion korjauksessa käytettävän uusien osien sijaan kierrätysosia. Vain 12 % vastaa suoraan, että ei toivoisi kierrätysosia käytettävän. Jäljelle jäävä osuus, noin neljännes vastaajista, ei osaa sanoa.

– Positiivisesti kierrätysosiin asennoituneiden määrä on yllättävän suuri, ja se on mukavaa nähdä. Me Autoklinikalla käytämme jo kierrätysosia aktiivisesti ja haluamme lisätä käyttöä entisestään. Tämän mahdollistamiseksi teemme yhteistyötä esimerkiksi vakuutusyhtiöiden kanssa sekä laajennamme kierrätysosien tuntemusta ja käyttöosaamista henkilökuntaamme jatkokouluttamalla, Autoklinikan Valtteri Savolainen kertoo.

Autoilijoiden asennetta kierrätysosiin on tutkittu myös keväällä 2021**. Tuolloin 79 prosenttia vastanneista kertoi tietävänsä, että kierrätettyjä varaosia voidaan hyödyntää autojen korjauksessa. Vastaava osuus, 80 prosenttia, vakuutti myös, että haluaisi oman autovaurionsa korjauksessa käytettävän hyötyosia mahdollisuuksien mukaan. Epävarmuudesta kertovaa vastausvaihtoehtoa kierrätysosien käyttötoiveeseen liittyen ei vuoden 2021 kyselyssä ollut.

– Tärkein huomio tutkimustulosten välillä lienee se, että selkeän kielteisesti kierrätysosiin suhtautuvien osuus on laskenut. Vaikuttaa siltä, että vaikka kaikki kuluttajat eivät ehkä vieläkään tunne kierrätysosia käsitteenä, tai niiden hyötyjä, yhä useampi on avoin niiden käytölle. Kierrätysosat ovat alkuperäisiä ja turvallisia osia, joiden käytöstä vauriokorjauksessa on hyötyä ympäristölle ja kuluttajalle, Savolainen toteaa.

*Kyselyn toteutti Syno International Omnibus-tutkimuksena 12.–17. tammikuuta 2023. Kyselyyn vastasi verkossa 1 007 yli 18-vuotiasta suomalaista. Otos on väestöä demografisesti edustava.

**Verrokkikyselyn toteutti Syno International Omnibus-tutkimuksena 7.–10. toukokuuta 2021. Kyselyyn vastasi verkossa 1 010 yli 18-vuotiasta suomalaista. Otos on väestöä demografisesti edustava.

Valtteri Savolainen
valtteri.savolainen@autoklinikka.fi