Tiedotteet 11.03.2024

Autoklinikan viimeisimmän kyselytutkimuksen mukaan lähes 90 % autoilijoista tarkistaa talvirenkaidensa urasyvyyden vähintään kerran vuodessa. Tavaksi kannattaisi kuitenkin ottaa tarkistuksen tekeminen aina renkaanvaihdon yhteydessä.

Talvirengaskausi lähenee taas loppuaan, sillä talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun sään tai kelin sitä edellyttäessä. Renkaiden vaihdon kanssa ei kuitenkaan kannata kiirehtiä.

– Ajankohtaa tärkeämpää on tarkkailla lämpötiloja ja vaihtaa talvirenkaat pois vasta, kun säät sen varmasti sallivat. Varsinkin yöt voivat olla vielä pitkään nollassa tai pakkasella, vaikka päivisin olisikin jo lämpimämpää, Autoklinikan Aluepäällikkö Janne Mouhu varoittaa.

Talvirenkaista kysyttäessä suurin osa (44 %) suomalaisista kertoo tarkistavansa talvirenkaiden urasyvyyden aina renkaanvaihdon yhteydessä. Toiseksi yleisintä (19 %) on tarkistaa urasyvyydet kerran vuodessa, ja useimmat näin tekevistä suorittavat tarkistuksensa syksyllä. Kaiken kaikkiaan noin 70 prosenttia kyselyyn vastanneista tarkistaa talvirenkaidensa urasyvyyden vähintään kerran vuodessa – ja jos tarkastellaan vain auton omistavia vastaajia, osuus nousee yli 88 prosenttiin.

– On mukava nähdä, että useimmat tarkistavat talvirenkaidensa urasyvyydet vähintään kerran vuodessa. Toki samalla on huomattavaa, että yli 5 % kyselyyn vastanneista ei nähtävästi tarkista renkaitaan koskaan, minkä toivoisin muuttuvan jatkossa, Mouhu toteaa, ja jatkaa:

– Suosittelen kaikkia, varsinkin paljon ajavia, tarkistamaan renkaansa aina renkaanvaihdon yhteydessä, eli pari kertaa vuodessa. Tarkistus on nopea ja luonteva tehdä, kun renkaita käsittelee joka tapauksessa.

Miten tarkistan renkaideni urasyvyyden?

Talvirenkaiden kulutuspinnan pääurien tulee olla vähintään 3 millimetriä, ja kesärenkaiden urasyvyyden tulee olla vähintään 1,6 millimetriä. Molemmissa tapauksissa renkaiden vaihtoa uusiin suositellaan kuitenkin jo hyvissä ajoin ennen lain asettamaa rajaa, esimerkiksi urasyvyyden laskiessa alle neljän millimetrin.

Urat on kätevä tarkistaa aina renkaanvaihdon yhteydessä esimerkiksi kahden euron kolikolla, jonka reunuksen hopeinen rengas on noin 4 millimetriä paksu. Mikäli hopeareunus mahtuu kokonaan renkaan uraan, on urasyvyyttä jäljellä vielä turvallinen määrä.

Kyselyn toteutti Syno International Omnibus-tutkimuksena 12.–16. tammikuuta 2024. Kyselyyn vastasi verkossa 1 000 yli 18-vuotiasta suomalaista. Otos on väestöä demografisesti edustava.

Janne Mouhu
janne.mouhu@autoklinikka.fi