Korkea korjausaste on avainasemassa vauriokorjaamojen ympäristökuorman vähentämisessä

Blogi 17.08.2022

Usein helpoin ratkaisu autovaurion korjaamiseen olisi vaihtaa rikkinäinen osa uuteen, mutta tämä tuottaa melkoisen määrän jätettä ja päästöjä. Me Autoklinikalla haluamme korjata jokaisen meille tulevan auton ympäristöä kunnioittaen ja selvitämmekin aina ensin, voidaanko vaurio korjata turvallisesti ja laadukkaasti osavaihdot minimoiden.

Korjaamalla rikkinäiset osat vähennetään jätettä

Iso osa vauriokorjaamojen tuottamasta jätteestä syntyy rikkinäisistä osista kuten muovista, metallista ja lasista. Meillä Autoklinikalla onkin periaatteena selvittää aina ensin, onko rikki mennyt osa kuten auton puskuri, ovi tai tuulilasi korjattavissa laadukkaasti vaihtamatta sitä uuteen. Näin säästämme ympäristöä, korjausaikaa ja kustannuksia.

Noudatamme kaikissa korjaustöissämme tarkasti autovalmistajan alkuperäisiä ohjeita, ja kun rikkinäinen osa on korjattu Autoklinikan ammattilaisen toimesta, on asiakkaan usein mahdoton erottaa sitä uudesta. Korjattu osa saattaa olla jopa alkuperäistä vahvempi, kuten on tilanne usein esimerkiksi muovipuskurin kiinnikkeiden ja korvakkeiden kohdalla.

Korjausasteemme onkin selvästi toimialan keskiarvoa korkeampi. Viime vuonna korjasimme muoviosista yli kolmasosan. Metalliosien oikaisun korjausasteemme oli yli 20 % ja tuulilaseista korjasimme vaihtamisen sijaan yli 50 %. Kaiken kaikkiaan osien kulutus oli meillä viime vuonna 26 %* alhaisempi kuin alan yrityksillä keskimäärin.

Sinua vois kiinnostaa myös: Kiveniskemän korjaus on myös ympäristön kannalta kestävämpi ratkaisu

Korkea korjausaste näkyy myös pienempinä päästöinä

Vaihdetuista osista syntyy aina jätettä, mutta myös uuden osan valmistaminen kuormittaa luontoa. Jos uuden osan käytöstä koituviin hiilidioksidipäästöihin (CO2) lasketaan mukaan kaikki päästöt kuten energia-, jäte- ja kuljetus**, voidaan osa korjaamalla säästää hiilidioksidipäästöissä keskimäärin 83 %.

Alkuperäistä hyötyosaa eli purkuosaa hyödyntämällä saavutetaan noin 76 % pienemmät päästöt. Vaurioituneen osan korjaaminen tai vaihtaminen hyötyosaan onkin aina ympäristön kannalta kestävämpi ratkaisu.

Sinua voisi kiinnostaa myös: Vahinkotarkastus etänä on ympäristön kannalta kestävä ratkaisu

Ympäristötietoiset suomalaiset arvostavat hyötyosien käyttöä

Autoklinikan tekemän kyselyn mukaan*** suurin osa suomalaisista (79 %) tietää, että auton vauriokorjauksessa voidaan hyödyntää myös hyöty- eli purkuosia ja jopa 80 % vastaajista toivoo, että heidän autonsa korjataan mahdollisuuksien mukaan hyötyosia käyttämällä.

Vähemmistö (20 %), joka suhtautuu kriittisemmin hyötyosien käyttöön, kertoo syyksi epäluulon osien turvallisuudesta (81 %). Toiseksi suurin syy on tietämättömyys eli vastaaja ei tunne hyötyosien käytön etuja (26 %). Vain pieni osuus (6 %) ilmoittaa syyksi, että ei piittaa ympäristöasioista.

Avainasemassa on osaava henkilöstö

Autoklinikan korkean korjausasteen mahdollistavat ammattitaitoiset tekijät. Panostamme jatkuvasti henkilöstömme osaamisen kehittämiseen ympäristöystävällisissä korjaustekniikoissa. Yksi hyvä esimerkki tästä on koukkuoikaisu eli PDR-menetelmä. Siinä auton lommo oikaistaan vaurion taustapuolelta erikoistyökalujen avulla, jolloin korjaukseen ei tarvita lainkaan maalia, energiaa tai osia. PDR-korjauksen tuottama hiilijalanjälki onkin lähes nolla.

Autoklinikalla on myös vahva osaaminen alumiiniosien korjauksesta. Aikaisemmin alalla oli yleistä vaihtaa rikkinäiset alumiiniosat uusiin, mutta nykyisin tilanne on toinen. Tällä on ympäristölle iso merkitys, sillä alumiiniosien hiilijalanjälki on teräkseen verrattuna moninkertainen.

Autoklinikalta löytyy vahvaa vauriokorjausosaamista myös modernin autoilun tarpeisiin ja olemme Tesla-sähköautojen auktorisoitu korjaamoketju Suomessa.

Lisätietoa Autoklinikan vastuullisuudesta voit lukea täältä. Valitsemalla Autoklinikan voit olla varma, että autosi korjataan aina ympäristöä kunnioittaen.

* Perustuu vakuutusyhtiön Cabas-laskelmiin. ** Ruotsalaisen vakuutusyhtiön tekemä tutkimus. *** Kyselyn toteutti SynoInt verkkopaneelina toukokuussa 2021. Mukana oli 1010 suomalaista 18-80-vuotiasta vastaajaa. Otos oli väestöä demografisesti edustava.

Vastuullisen vauriokorjauksen puolesta,

Markus Helkamäki

Korjaamotoiminnot

Markuksella on usean vuoden kokemus vauriokorjaamisesta niin kolarikorjaamon kuin vakuutusyhtiönkin puolella.