

Vakuutusyhtiön tilastojen mukaan kolareita sattuu autoilijoille keskimäärin seitsemän vuoden välein. Koska tilanne on monelle onneksi harvinainen, saattaa olla epäselvää, mitä pitäisikään tehdä. Eli kuinka toimia, jos joutuu kolariin, joku kolhaisee omaa autoa parkkipaikalla, tuulilasiin tulee halkeama tai peruuttaa estettä päin.
Autoklinikan asiakaspalvelussa on törmätty vuosien saatossa monenlaisiin tilanteisiin. Tärkeintä on ensin kuunnella asiakasta ja tarvittaessa rauhoitella tilannetta. Auto saadaan kyllä useimmissa tapauksissa korjattua kuntoon. Monesti asiakas kaipaakin ihan konkreettisia neuvoja, miten edetä vahinkoasian hoitamisen kanssa. Ensimmäinen kysymys useimmiten onkin – kolhin juuri autoani, mitä minun pitäisi tehdä?
Vahingon korjaus alkaa vahinkotarkastuksella
Jokainen haveri on omanlaisensa. Ennen korjauksen aloittamista onkin auton vauriot tarkastettava. Tätä kutsutaan vahinkotarkastukseksi. Vahinkotarkastuksessa tarkastetaan auton vaurioituneet kohdat, selvitetään korjauksen vaatimien varaosien tarve, arvioidaan korjaustyön kustannukset ja korjaukseen tarvittava aika sekä toimitetaan tiedot tarkastuksesta vakuutusyhtiölle. Samalla varataan aika varsinaiseen korjaukseen. Vahinkotarkastus vie aikaa noin 15 minuuttia.
Vahinkotarkastuksen voi tehdä Autoklinikalla monella eri tapaa. Jos auto ei ole ajokuntoinen, voidaan sille tilata hinaus lähimmälle Autoklinikalle, missä vahingot tarkastetaan. Mikäli vahinko sallii autolla ajamisen, voi vahinkotarkastukseen tulla, kun itselle sopii tai varata ajan etukäteen verkossa. Moni hyödyntää myös Autoklinikan sähköisiä kanavia ja hoitaa vahinkotarkastuksen lähettämällä valokuvat vauriosta tai sopimalla videopuhelun asiantuntijamme kanssa. Vahinkotarkastus on Autoklinikalla aina veloitukseton eikä velvoita vielä korjauttamaan autoa meillä.
Vahinkoilmoituksen tekeminen vakuutusyhtiölle
Kaikissa liikenteessä olevissa ajoneuvoissa tulee olla liikennevakuutus. Se korvaa henkilövahinkojen lisäksi aina syyttömän osapuolen vahingot. Eli jos olet itse kolarin aiheuttaja, niin sinun ei tarvitse maksaa vastapuolen auton korjauskuluja vaan liikennevakuutus kattaa ne.
Mikäli sinulla on autossasi vapaaehtoinen kaskovakuutus, korvaa se laajuudesta riippuen myös omalle autollesi koituneet vahingot, vaikka itse olisit kolarin aiheuttaja. Täyskaskovakuutus korvaa myös muita harmittavia sattumia kuten esimerkiksi itse aiheutetut lommot ja kolhut.
Jotta vakuutusyhtiö voi korvata vahingon, tarvitsevat he tiedon mitä on tapahtunut ja milloin. Tämän ilmoituksen tekemistä vakuutusyhtiöön kutsutaan vahinkoilmoitukseksi. Vahinkoilmoituksen tekeminen hoituu usein helposti vakuutusyhtiön verkkosivuilla tai soittamalla omaan vakuutusyhtiöön.
Kun vahinkoilmoitus vakuutusyhtiöön on tehty ja auton vauriot tarkastettu vahinkotarkastuksessa, on asia sillä selvä. Autoklinikka lähettää tarkemmat tiedot vahingosta vakuutusyhtiölle ja vakuutusyhtiö antaa meille korjausluvan. Mikäli maksat korjauksen itse saat meiltä vahinkotarkastuksessa arvion korjauskuluista.
Kaikki Autoklinikat ovat monimerkkikorjaamoja, joka tarkoittaa, että olemme kaikkien vakuutusyhtiöiden hyväksymä kolari- ja lasikorjaamo ja korjaamme kaikki merkit ja mallit.
Lue myös: Voinko luottaa siihen, että autoni korjataan oikein monimerkkikorjaamossa?
Pienet kiveniskemät tuulilasissa pystytään korjaamaan
Monelle on myös epäselvää, miten toimia, jos tuulilasissa on vaurio. Eteneminen on usein kiinni tuulilasivaurion laajuudesta.
Jos kyseessä on pieni kiveniskemä, joka on kooltaan alle kahden euron kokoinen, voi sen tuoda Autoklinikalle Drive in -tuulilasikorjaukseen ilman ajanvarausta. Vahinkotarkastusta ei tarvita. Kiveniskemän korjaus vie aikaa noin 30 minuuttia. Ajan korjaukseen voi halutessaan varata myös etukäteen verkossa.
Jos autossasi on lasivakuutus, on kiveniskemän korjauttaminen sinulle veloituksetonta eli vakuutusyhtiösi maksaa korjauksen kokonaisuudessaan. Autoklinikka huolehtii myös laskutusasiat kuntoon vakuutusyhtiösi kanssa eli käynti on sinulle maksuton. Jos maksat korjauksen itse, annamme sinulle työstä kustannusarvion.
Haljennut tuulilasi on usein vaihdettava uuteen
Mikäli tuulilasi on haljennut, siinä on isompi särö, iskemä sijaitsee lähellä lasin reunaa tai lasin kamera-alueella, ei vauriota usein ole mahdollista saada paikkaamalla kuntoon vaan lasi pitää vaihtaa uuteen. Tuulilasin vaihto ei vaadi erillistä vahinkotarkastusta vaan voit varata ajan suoraan Autoklinikan verkossa.
Mikäli autosi vakuutuspakettiin sisältyy lasivakuutus, maksat tuulilasin vaihdosta vain vakuutuksesi omavastuuosuuden verran ja Autoklinikka huolehtii muista kustannuksista vakuutusyhtiösi kanssa. Tuulilasin vaihdon omavastuu on vakuutusyhtiöstä riippuen noin 100-250 euroa. Jos autossasi ei ole täyskaskoa tai erillistä lasivakuutusta, saat meiltä kustannusarvion korjaustyöstä.
Uuden tuulilasin hintaan vaikuttavat auton merkki ja malli sekä lasin lisäominaisuudet kuten kameratekniikka, ajonhallintajärjestelmät ja lasin lämmitys.
Autoklinikan Asiakaspalvelu on apunasi 24h
Autoklinikat palvelevat pelti- ja lasivaurioiden hoidossa jo lähes 60 pisteen voimin. Asiakaspalvelijamme ovat alan asiantuntijoita ja auttavat mielellään kaikissa vahinkoasian hoitamiseen liittyvissä kysymyksissä. Asiakaspalvelumme on avoinna arkisin klo 8-18 ja muina aikoina puhelut ohjautuvat valtakunnalliseen päivystysnumeroomme 020 773 7437, joka on apunasi 24/7.
Hyvä palvelu näkyy myös asiakkaidemme meille antamassa palautteessa. Voit lukea asiakkaidemme kommentteja verkkosivuillamme. Erityisen ylpeitä olemme korkeasta asiakastyytyväisyydestä. Asiakkailta saamiemme arvosanojen keskiarvo oli vuonna 2022 9,42 ja NPS-luku, joka kertoo asiakkaan herkkyydestä suositella palveluamme muille oli huikea 88.33.
Asiakaspalveluterveisin,

Helena Ruuska
Asiakaspalvelu
Helenalla on useiden vuosien kokemus asiakaspalvelutehtävistä. Häneltä saa aina asiantuntevaa palvelua auton vahinkoasioiden hoidossa.