Blogi 26.01.2023

Halusimme selvittää vuoden 2023 alkaessa asenteita sähköauton hankintaan liittyen ja kysyimme yli 1000 suomalaiselta*, että mikäli auton osto olisi nyt ajankohtainen, ostaisivatko he sähköauton. 

Vastaajista noin 32 % olisi valmis ostamaan sähköauton, jos auton hankinta olisi ajankohtaista juuri nyt. Samalla kuitenkin selvä enemmistö, 68 % vastaajista, jättäisi vielä sähköauton hankkimatta. Ikäluokittain tarkasteltuna avoimimpia hankinnalle ovat 18–24-vuotiaat (41 %). Asuinpaikan mukaan tarkasteltuna taas pääkaupunkiseudulla on eniten suomalaisia, jotka olisivat valmiita ostamaan sähköauton (37 %), ja vähiten ostovalmiutta löytyy Itä-Suomesta (26 %).

Korkeaa sähkönhinta ei yllättäen top 3 syiden joukossa

Tutkimuksen perusteella viisi yleisintä syytä olla ostamatta sähköauto juuri nyt ovat:

  • Kokemus, että sähköauton toimintamatka ja latausverkosto rajoittaisivat ajamista liikaa (15 %)
  • Latausmahdollisuuden puuttuminen kotoa (15 %)
  • Kokemus, että sähköautot ovat polttomoottoriautoja kalliimpia (14 %)
  • Sähkön korkea hinta ja sähköntuotannon mahdollinen riittämättömyys (9 %)
  • Vahvempi luottamus perinteiseen teknologiaan (8 %)

Kuten tuloksista selviää huolet toimintamatkoista ja latausverkostoista pitävät edelleen pintansa. Vaikka täydellä latauksella saavutettavien matkojen pituus kasvaakin jatkuvasti, on myös ruuhkat latauspisteillä lisääntyneet sähköautokannan kasvun myötä. Latausverkosto ei ole siis täysin pystynyt laajenemaan samaa tahtia autokannan kanssa.

Yllättävää sen sijaan on, ettei tämänhetkinen sähköhinta ollut korkeammalla sähköauton hankintaa jarruttavien syiden listalla. Toki sähköautoilun päivittäiset kulut jäävät korkeilla sähkönhinnoillakin polttoainekuluja halvemmiksi.

Sinua voisi kiinnostaa myös: 6 vinkkiä sähköautoilijalle: näin säästät sähkön kulutuksessa – Autoklinikka

Sähköautojen ja polttomoottoriautojen vauriokorjauskustannuksissa ei eroja

Moni tuntuu pelkäävän myös sähköautojen vahinkokorjauskuluja. Todellisuudessa eritoten pienemmissä vaurioissa korjauskulut ovat kuitenkin samalla tasolla niin sähkö- kuin polttomoottoriajoneuvojenkin välillä. Sen sijaan on merkitystä missä sähköautonsa korjauttaa, sillä kaikista vauriokorjaamoista ei välttämättä löydy tarvittavaa osaamista ja myös varaosien saanti saattaa aiheuttaa haasteita: tiettyjä komponentteja ei myydä kuin auktorisoiduille edustajille.

Autoklinikalla on sähkö- ja hybridiautojen korjauksesta useiden vuosien kokemus ja kehitämme jatkuvasti henkilökuntamme ammattitaitoa modernin autoilun tarpeisiin. Eli tuodessasi sähkö- tai hybridiautosi Autoklinikalle kolari- tai lasikorjaukseen voit olla varma, että se korjataan osaavissa käsissä yhtä turvalliseksi kuin se oli ennen vahinkoa. Olemme myös Tesla-ajoneuvojen auktorisoitu korjaamoketju Suomessa. Lisätietoa Autoklinikan sähkö- ja hybridiautojen vauriokorjauksista löydät täältä.

Sinua voisi kiinnostaa myös: Apua – kolhin juuri autoani. Miten saan autoni taas kuntoon – Autoklinikka

*Kyselyn toteutti Syno International Omnibus-tutkimuksena 12.–17. tammikuuta 2023. Kyselyyn vastasi verkossa 1 007 yli 18-vuotiasta suomalaista. Otos on väestöä demografisesti edustava.

Turvallisia kevätajoja toivottaen,

Pentti Oksanen

Myynti ja sidosryhmäsuhteet

Pentillä on pitkä kokemus autoalasta etenkin yritysautoilun saralta. Hän vastaa Autoklinikalla palveluiden myynnistä yritys- ja vakuutusyhtiöasiakkaille.