Teetimme Autoklinikalla kuluttajakyselyn*, josta selvisi, että lähes joka kolmas meistä ajaa tällä hetkellä lommoisella autolla. Harva tietää, että pienen painauman voisi korjata ympäristö säästäen, nopeasti ja suhteellisen edullisesti ilman maalaamista PDR-menetelmällä.
Lommo autossa on aina ikävä yllätys, ja yleisimmät syyt niihin ovat kyselymme mukaan toisen auton ovi (44 %), katuvalo ja tolppa (7 %) ja puun oksa (4 %). Meillä Autoklinikoilla näkyy kesäisin myös raekuurojen murjomia autoja. Olen esimerkiksi itse matkannut pääkaupunkiseudulta apuun Seinäjoen Autoklinikalle korjaamaan kymmeniä autoja, jotka vaurioituivat kovassa raekuurossa.
Pienen lommon aiheuttama haitta ei ole vain esteettinen, vaan se alentaa aina myös auton hintaa. Siksi painauma kannattaisi aina käydä arvioituttamassa. Olen itse erikoistunut PDR-menetelmään, ja se sopii erinomaisesti yksittäisen kolhun nopeaan oikaisuun ilman maalausta tai peltitöitä. Raekuuron tiuhaan pommittamaan peltiinkin sitä voidaan hyödyntää. Kolhuja työstetään tällöin vaurion taustapuolelta erikoisvalmisteisilla PDR-työkaluilla, jotka valitaan vaurion sijainnin mukaan. Näin metallipinta saadaan oikaistua maalipintaa vaurioittamatta.
Vain harva tuntee PDR-menetelmän ja sen edut
PDR-menetelmä on kyselymme mukaan edelleen valtaosalle tuntematon korjaustapa, sillä vain 8 % tunsi sen ennestään. Lommon yllättäessä sitä kannattaa kuitenkin tiedustella, sillä se on edullinen ja ympäristöystävällinen korjausmenetelmä: korjauskustannukset jäävät noin kolmannekseen perinteisiin peltitöihin verrattuna ja korjauksen hiilijalanjälki on lähes nolla.
Esimerkiksi Tampereen Autoklinikalla kävin oikaisemassa alumiiniseen konepeltiin tullutta melko isoa lommoa. Normaalisti vaurio olisi vaatinut konepellin vaihdon, mutta erikoistyökaluilla tämäkin lommo saatiin oiottua. Lasku asiakkaalle oli 300 euroa, kun konepellin vaihto olisi maksanut noin 1200 euroa.
PDR:n etuna on myös sen nopeus. Korjaus pystytään tekemään lähes aina parissa tunnissa, kun taas perinteiset peltityöt voivat viedä lähes viikon. PDR-menetelmä miellyttää myös ympäristötietoista autoilijaa, koska maalaamista, energiaa tai osien vaihtamista ei tarvita.
* Kyselytutkimuksen toteutti autoiluun ja liikkumiseen erikoistunut markkinatutkimustoimisto Value Clinic Oy. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 1 064 mannersuomalaista, ja otos kerättiin tammi- ja helmikuun aikana internetpohjaisella kyselylomakkeella, johon vastaajat kutsuttiin sähköpostitse.
Turvallisia ajoja toivottaen,
Vesa Mattila
PDR-asiantuntija
Vesalla on usean vuoden kokemus vauriokorjaamisesta. Hän on Autoklinikan PDR-asiantuntija eli erikoistunut kolhun korjaukseen maalaamatta.