Lommon korjaus onnistuu peltejä vaihtamatta

Teetimme Autoklinikalla kuluttajakyselyn, josta selvisi, että lähes joka kolmas meistä ajaa tällä hetkellä lommoisella autolla. Harva tietää, että pienen painauman voisi korjata nopeasti ja suhteellisen edullisesti ilman maalaamista PDR-menetelmällä.

Lommo autossa on aina ikävä yllätys, ja yleisimmät syyt niihin ovat kyselymme mukaan toisen auton ovi (44 %), katuvalo ja tolppa (7 %) ja puun oksa (4 %).  Meillä korjaamoissa näkyy kesäisin myös raekuurojen murjomia autoja. Olen esimerkiksi itse matkannut pääkaupunkiseudulta apuun Seinäjoen Autoklinikalle korjaamaan kymmeniä autoja, jotka vaurioituivat viime vuonna kovassa raekuurossa elokuussa.

Pienen lommon aiheuttama haitta ei ole vain esteettinen, vaan se alentaa aina myös auton hintaa. Siksi painauma kannattaisi aina käydä arvioituttamassa. Olen itse erikoistunut PDR-menetelmään, ja se sopii erinomaisesti yksittäisen kolhun nopeaan oikaisuun ilman maalausta tai peltitöitä. Raekuuron tiuhaan pommittamaan peltiinkin sitä voidaan kuitenkin hyödyntää. Kolhuja työstetään tällöin vaurion taustapuolelta erikoisvalmisteisilla PDR-työkaluilla, jotka valitaan vaurion sijainnin mukaan. Näin metallipinta saadaan oikaistua maalipintaa vaurioittamatta.

Vain harva tuntee PDR-menetelmän

PDR-menetelmä on kyselymme mukaan edelleen valtaosalle tuntematon korjaustapa, sillä vain 8 % tunsi sen ennestään. Lommon yllättäessä sitä kannattaa kuitenkin tiedustella, sillä se on verrattain edullinen korjausmenetelmä: korjauskustannukset jäävät noin kolmannekseen perinteisiin peltitöihin verrattuna.

Olin juuri Tampereen Autoklinikalla oikaisemassa alumiiniseen konepeltiin tullutta melko isoa lommoa. Normaalisti vaurio olisi vaatinut konepellin vaihdon. Erikoistyökaluilla tämäkin lommo saatiin kuitenkin oiottua. Lasku asiakkaalle oli 300 euroa, kun konepellin vaihto olisi maksanut noin 1200 euroa.

PDR:n etuna on sen nopeus. Korjaus pystytään tekemään lähes aina parissa tunnissa, kun taas perinteiset peltityöt voivat viedä lähes viikon. PDR-menetelmä miellyttää myös ympäristötietoista autoilijaa, koska maalaamista tai osien vaihtamista ei tarvita.

PDR-korjaus on lisäksi vakuutusyhtiöiden mieleen. Näin kesäaikaan kannustankin kaikkia tarkastamaan myös oman autovakuutuksensa luonnonilmiöiden varalta. Raekuuron yllättäessä ainakin minua huojentaisi tieto siitä, että kolhujen oikaisu ei mene omasta pussista.

Aurinkoisin kesäterveisin, 

Vesa Mattila

PDR-asiantuntija

Vesalla on usean vuoden kokemus vauriokorjaamisesta. Hän on Autoklinikan PDR-asiantuntija eli erikoistunut kolhun korjaukseen maalaamatta.