Tiedotteet 10.10.2023

Kovat tuulenpuuskat aiheuttavat vaurioriskin myös autoille esimerkiksi kaatuvien puiden tai tuulessa lentävien oksien ja muiden esineiden muodossa. Vahinkokorjaamo Autoklinikka suosittelee varautumaan syysmyrskyihin auton suojaamisella ja vakuutusten tarkistamisella.

Syksyn edetessä myös myrskysäät piinaavat Suomea ja Lappiin ennustetaan lähiviikkoina jopa 20–30 senttimetrin lumikertymää*. Myrskytuulet tuovat aina mukanaan riskin esimerkiksi puiden kaatumisesta tai tuulessa lentävistä oksista ja muista esineistä, jotka voivat aiheuttaa ikäviä vaurioita autoille.

Miten autoilijat voivat varautua myrskyihin?

Kun sääennusteissa varoitetaan myrskystä, tehokkain varautumistapa on välttää ajamista ja säilyttää autoa suojaisassa paikassa kuten autotallissa tai katoksen alla, mikäli suinkin mahdollista.

– Jos auton joutuu jättämään taivasalle, olisi hyvä välttää paikkoja, joissa rajuilma voi lennättää oksia tai muuta irtaimistoa auton päälle. Yllättävän riskin voi aiheuttaa esimerkiksi sateenvarjo, joka karkaa helposti tuulen mukaan ja jonka terävät metalliosat voivat tehdä ikävää jälkeä auton maalipinnoille. Lisäksi rajuimmat myrskyt voivat kaataa jopa kokonaisia puita ja aiheuttaa näin isoja vaurioita myös autoille, Valtteri Savolainen Autoklinikalta kertoo.

Toisinaan myrskyvaurioita voi kuitenkin olla mahdotonta välttää. Näiden tilanteiden varalta olisikin lisäksi hyvä tarkistaa, että tarvittavat vakuutukset ovat kunnossa.

– Luonnon tai irtaimiston autolle aiheuttamat vauriot korvataan tilanteesta riippuen joko auto- tai kotivakuutuksesta. Myrskyjen varalta onkin suositeltavaa olla yhteydessä omaan vakuutusyhtiöön ja varmistaa, että molemmat ovat kunnossa vauriotapausten varalta, Savolainen lisää.

Miten säävauriot tulisi korjauttaa?

Useimmiten sään aiheuttamat vauriot ovat joko lommoja tai naarmuja, jotka eivät häiritse ajamista. Vauriot on kuitenkin suositeltavaa korjauttaa mahdollisimman nopeasti, jotta ne eivät ehdi aiheuttaa uusia ongelmia.

– Rikkoutunut maalipinta aiheuttaa ruostumisriskin, joten naarmuja ei kannata jättää autoon pitkiksi ajoiksi. Sama koskee myös syviä lommoja, joissa maalipinnan kuntoa ei kunnolla näe, Savolainen ohjeistaa.

Tuulessa lentävän irtaimiston lisäksi syys- ja talvikaudella nähdään toisinaan rajuja raekuuroja. Rakeiden aiheuttamiin painaumiin sekä muihin pieniin lommoihin, joissa maalipinta ei ole mennyt rikki, voidaan hyödyntää PDR-menetelmää (Paintless Dent Repair). PDR-menetelmässä kolhut suoristetaan käsityönä vaurion taustapuolelta erikoisvalmisteisilla työkaluilla. Työkalu valitaan vaurion sijainnin mukaan ja kolhua työstetään niin kauan, kunnes auton pinta on suora.

– Raekuuron vahingoittaman auton korjaamiseen PDR-menetelmällä menee keskimäärin 2-3 työpäivää, riippuen toki auton merkistä ja mallista sekä vahinkojen sijainnista ja laajuudesta. Yksittäinen lommo taas suoristuu parhaimmillaan alle tunnissa. PDR-menetelmä on perinteistä peltikorjausta edullisempi ja nopeampi korjaustapa sekä miellyttää myös ympäristötietoista autoilijaa, sillä maalaamista tai osien vaihtamista ei tarvita, Savolainen kertoo.

*Lähde: Foreca

Lisätietoja:

Valtteri Savolainen
Autoklinikka-yhtiöt Oy
valtteri.savolainen@autoklinikka.fi

www.autoklinikka.fi