Tiedotteet 01.10.2020

Eniten kiukkua pysäköintipaikoilla saa aikaan liian lähelle parkkeeraaminen. Autoklinikan tekemän kyselyn perusteella tapa ärsyttää joka toista vastaajaa. Neljättä kertaa vietettävän Kansallisen pysäköintipäivän kunniaksi. Autoklinikka on kerännyt suomalaisten ikimuistoisimpia pysäköintikokemuksia, joista on koostettu Live Show, jota isännöi imitaattori Jarkko Tamminen. Show esitetään suorana lähetyksenä Autoklinikan Facebook-sivulla sunnuntaina 4.10. klo 15.

Monia autoilijoita ihmetyttää, miksi toinen auto pitää pysäköidä lähes tyhjällä parkkipaikalla aivan kylkeen, vaikka tilaa olisi yllin kyllin ympärillä. Pysäköinti liian lähelle toista autoa nousee suomalaisten ykkösärsytysaiheeksi Autoklinikan teettämässä kyselyssä.

Toiseksi ärsyttävimmäksi tavaksi koetaan pysäköinti liikkumisesteisten autopaikalle ilman asianmukaista lupaa. Tämä harmittaa erityisesti yli 65-vuotiaita, joista 37 % luokittelee sen suurimmaksi harmituksen aiheekseen pysäköintipaikoilla. Koko kansan keskuudessa samaa mieltä on 30 %.

Kyselyssä kolmanneksi nousee pysäköinti osittain parkkiruudun ulkopuolelle. Se saa karvat nousemaan 16 % vastaajista.

– Turvallisuudesta tinkiminen ja epäoikeudenmukaisuus ovat selvästi asioita, jotka harmittavat meitä parkkipaikoilla. Pysäköintialueilla tapahtuu myös eniten onnettomuuksia, joten tilaa kannattaa aina jättää ympärille, jos se suinkin vain on mahdollista, Pentti Oksanen Autoklinikalta muistuttaa.

Pieni vilppi ei ärsytä

Suomalaiset ovat kyselyn mukaan valmiita hyväksymään joitakin myönnytyksiä pysäköintisäännöistä. Vain ani harvaa vastaajaa harmittaa, jos perhepaikalle pysäköi ilman perhettä tai parkkeeraa perinteisen auton sähköautoille varattuun tilaan. Myöskään parkkiajan uudelleen järjestely toistuvalla parkkikiekon venkslaamisella ei saa silmäkulmia kohoamaan kuin prosentilla vastaajista.

– Muutaman vuoden kuluttua uskon, että saamme kyselyssä erilaisia tuloksia ainakin sähköautoille varattuihin paikkoihin pysäköinnin suhteen. Sähköautolla liikkuvalle voi olla ikävä yllätys, kun omaa autoaan ei pääsekään lataamaan kauppareissun aikana, kun paikan on vienyt perinteinen auto, Oksanen pohtii.

Luvassa ruudun täydeltä parkkihuumoria

Koronaepidemian vuoksi peruuntuneet Taskuparkin SM-kisat korvaa tänä vuonna imitaattori Jarkko Tammisen juontama Live Show. Esityksen pohjana toimivat suomalaisten lähettämät pysäköintimuistot, joita saatiin yli 400 muutamassa viikossa.

– Koko perheelle sopivassa lähetyksessä kuullaan suomalaisten lähettämistä tarinoista parhaat. Mukana on myös monia julkisuudesta tuttuja hahmoja aina valtionpäämiehistä formulatähtiin. Heidänkin parkkitaidot laitetaan lähetyksen aikana testiin, Jarkko Tamminen paljastaa.

Kansallisen pysäköintipäivän Live Show nähdään Autoklinikan Facebook-kanavalla 4.10. klo 15. Live-show’n aikana arvotaan 1000 euron lahjakortti kaikkien tarinansa lähettäneiden kesken.

Kyselytutkimuksen toteutti autoiluun ja liikkumiseen erikoistunut markkinatutkimustoimisto Value Clinic Oy. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä noin 1000 suomalaista, jotka käyttävät autoa vähintään satunnaisesti. Otos kerättiin koko Suomen alueella sähköisenä kyselynä vuoden 2020 alussa.

Pentti Oksanen, Autoklinikka-yhtiöt Oy
Puh: +358 400 339 920