Tiedotteet 27.03.2023

Autoklinikan teettämä tutkimus paljastaa, että joka viides suomalainen on joskus lykännyt auton pelti- tai kolarivaurion korjauttamista korjauskulujen vuoksi. Muita syitä lykkäyksiin ovat esimerkiksi korjausprosessin aloittamisen tuntuminen työläältä sekä pitkä matka korjaamolle. Jo yli kolmannes suomalaisista hoitaisi autovaurion arvioinnin mieluiten etänä.

Auton kolhiintuminen on aina harmillinen tapahtuma, jonka hoitoon kuluu rahan lisäksi myös aikaa. Vahinkokorjaamo Autoklinikan kysely* paljastaakin, että lähes puolet joskus autoaan vaurioittaneista on lykännyt pelti- tai kolarivaurion korjauttamista. Korjausprosessin välttelyyn on monia syitä.

Kulut ja vaiva saavat monet väistämään lommojen korjauttamista

Tuoreen tutkimuksen mukaan joka viides suomalainen on joskus lykännyt auton pelti- tai kolarivaurion korjauttamista nimenomaan korjauskulujen vuoksi. Rahan ohella yleisimpiä syitä lykätä korjausta ovat korjausprosessin aloittamisen tuntuminen työläältä (7,6 %) ja pitkä matka korjaamolle (3,8 %). Noin 40 % vastanneista kertoo, ettei ole koskaan lykännyt vaurion korjauttamista, ja 25 % ei ole koskaan vaurioittanut autoaan.

– On täysin ymmärrettävää, että korjausprosessin aloittaminen venyy helposti, mikäli vaurio on pieni eikä haittaa päivittäistä ajamista. Nopealla toiminnalla voi kuitenkin säästää sekä itseltään että muilta paljon päänvaivaa. Esimerkiksi syvissä lommoissa maalin pinta voi olla vaurioitunut, mikä aiheuttaa ruostumisriskin, mutta maalin kuntoa ei välttämättä näe ennen lommon suoristamista. Lisäksi pienet ja lähes huomaamattomat lommot voivat hoitamattomina laskea auton vaihtohyvityshintaa tai käydä seuraavalle omistajalle kalliiksi, kun vakuutus ei auton omistajan vaihduttua enää korvaakaan korjausta, Autoklinikan PDR-asiantuntija Vesa Mattila kertoo.

Kuluja pelkäävä voi kuitenkin yllättyä pienen kolhun kohdalla positiivisesti. PDR-menetelmällä eli koukkuoikaisulla voidaan nimittäin oikaista pienet, alle kananmunan kokoiset autokolhut, joiden maalipinta on ehjä ja jotka sijaitsevat sellaisessa kohdassa, että niitä voidaan käsitellä korjaukseen tarvittavilla erikoistyökaluilla. Tällaisia voivat olla esimerkiksi parkkipaikalla syntyneet pienet painaumat auton kyljessä tai rankkojen raekuurojen aiheuttamat lommot, joita Autoklinikalla korjattiin suuria määriä viime syksynä. PDR-tekniikka on auton perinteistä peltikorjausta edullisempi ja nopeampi korjausmenetelmä. Saman kolhun korjaus perinteisellä peltikorjausmenetelmällä voi vaatia 2–3 työpäivää, kun PDR-ammattilainen hoitaa vaurion kuntoon alle parissa tunnissa. Lisäksi työhön ei tarvita lainkaan maalia, energiaa tai osia, minkä ansiosta PDR-korjauksen tuottama hiilijalanjälki on lähes nolla.

Korjausprosessin aloittaminen ei vaadi korjaamovierailua

Autoklinikan kyselyn mukaan suurin osa (64 %) suomalaisista hoitaa edelleen vaurion arvioinnin mieluiten paikan päällä korjaamolla. 36 %, eli yli kolmannes vastaajista, hoitaisi kuitenkin vahinkotarkastuksen ennemmin etänä – joko lähettämällä kuvamateriaalia vauriosta korjaamolle tai käymällä vauriot läpi videopuhelussa korjaamon edustajan kanssa.

– Olemme Autoklinikalla halunneet helpottaa vahinkokorjausprosessia mahdollistamalla vauriotarkastuksen tekemisen verkossa etänä. Tällöin asiakkaan ei tarvitse ajaa korjaamolle vaan hän voi lähettää kuvat vaurioista verkkosivuillamme löytyvän palvelun  kautta tai varata videopuhelun vaurioiden tarkastamiseen asiantuntijamme kanssa. Verkkopalvelumme on helppokäyttöinen eikä sitä varten tarvitse asentaa erillisiä sovelluksia, vaan verkkoselain riittää. Kokenut tiimimme käy vauriokuvat läpi ja useimmiten vahinko saadaan arvioitua etänä, jolloin korjausprosessissa voidaan edetä saman tien. Vahinkotarkastus etänä säästää asiakkaan ajan lisäksi myös polttoainekuluja ja ympäristöä, kun ajoa korjaamolle ei tarvita, Mattila toteaa.

*Kyselyn toteutti Syno International Omnibus-tutkimuksena 12.–17. tammikuuta 2023. Kyselyyn vastasi verkossa 1 007 yli 18-vuotiasta suomalaista. Otos on väestöä demografisesti edustava.

Vesa Mattila
vesa.mattila@autoklinikka.fi