Siirry sisältöön
Etusivu
Blogi 04.09.2025

9# Vastuullisuus tien päällä – miksi valinnoilla on väliä?

Vieraskynä: Kirsi Immonen, Tesla Club Finland

Vastuullisuus on tärkeä osa nykyautoilijan jokaista ajokilometriä ja korjaamokäyntiä. Tässä blogissa käyn läpi, miksi sähköautot ovat ympäristön kannalta kestävä valinta ja, miten Autoklinikalla on huomioitu ympäristöasiat.

Sähköauto vs. polttomoottoriauto – tutkimustietoa aiheesta

Kun tarkastellaan auton koko elinkaarta (valmistus + käyttö), sähköauton päästöt ovat Euroopassa keskimäärin 70–75 % pienemmät kuin perinteisen polttomoottoriauton.

ICCT:n mukaan EU:ssa vuonna 2025 myytävän keskikokoisen sähköauton elinkaaripäästöt ovat noin 73 % pienemmät kuin vastaavan bensiiniauton – ja puhtaalla sähköllä ero kasvaa jopa 78 %:iin. Suomessa ero on vielä suurempi, koska sähköntuotanto on vähäpäästöistä (ydinvoima + tuuli).

Tiesitkö? Sähköauton elinkaaripäästöt EU:ssa ovat 63 gCO₂e /km ja perinteisen polttomoottoriauton 235 gCO₂e/km (Lähde: ICCT 2025).

Top 5 myyttiä sähköautoista ja vastuullisuudesta

Myytti 1: Akkujen valmistus tekee sähköautosta saastuttajan
Vaikka akkujen valmistus nostaa tuotantopäästöjä (150–200 kgCO₂ /kWh), sähköauton elinkaaripäästöt ovat silti 73–78 % pienemmät kuin bensiiniauton. Tämä ero alkaa jo 17 000 km kohdalla. (ICCT, IVL).

Myytti 2: Sähköauton käyttö ei ole Suomessa puhdasta
Suomen sähköntuotanto on vähäpäästöistä – keskimääräinen päästöintensiteetti on noin 83 gCO₂ /kWh (Fingrid). Tämä tekee sähköautoilusta Suomessa erityisen ympäristöystävällistä.

Myytti 3: Sähköauton elinkaari on lyhyempi
Tutkimukset osoittavat, että sähköautojen käyttöikä on vähintään yhtä pitkä kuin polttomoottoriautoilla, ja ohjelmistopäivitykset voivat jopa pidentää sitä (IEA, MIT).

Myytti 4: Korjaaminen ei ole ympäristöystävällistä
Vastuullisen vauriokorjaamon kuten Autoklinikan korkeat korjausasteet osoittavat, että vaurion korjaaminen voidaan tehdä myös materiaaleja ja päästöjä säästämällä.

Myytti 5: Kierrätysosat ovat epäluotettavia
Kun laatu ja turvallisuus täyttyvät, kierrätysosat ovat ympäristöystävällinen ja kustannustehokas vaihtoehto uuden osan käytölle.

Vastuullinen vauriokorjaus on Autoklinikalla itsestäänselvyys

Autoklinikan perusperiaate on selkeä: arvioidaan aina ensin onko rikki mennyt osa kuten auton tuulilasi tai puskuri korjattavissa turvallisesti ja laadukkaasti, jotta sitä ei tarvitse vaihtaa uuteen. Muoviosien korjausaste on Autoklinikalla 31 %, metallin 15 % ja tuulilaseissa yli 50 %.

Myös korjausmenetelmän valinta vaikuttaa korjauksen ympäristökuormaan. Esimerkiksi PDR-koukkuoikaisu säästää luontoa, sillä korjaamiseen ei tarvita varaosia, maalia tai energiaa.

Autoklinikalla on ympäristöasiat otettu huomioon läpi koko korjausprosessin, niin maalaamoissa, energiavalinnoissa, kemikaalihankinnoissa kuin toimittajavalinnoissakin.

Myös syntyvä jäte lajitellaan ja kierrätetään mahdollisimman tarkasti ja 99,5  % jätteistä hyödynnetään. Autoklinikan kierrätysaste on noin 60 %. Sertifioinnit ISO 14001 (ympäristö) ja ISO 9001 (laatu) ohjaavat Autoklinikan toimintaa.

Sinua voisi kiinnostaa myös: Pienet kolhut kuntoon PDR-tekniikalla

Vastuullisuus käytännössä – Autoklinikan asiantuntija Valtteri Savolainen vastaa

Miten päätätte korjataanko vai vaihdetaanko rikki mennyt osa?

– Korjaustavan päättämiseen vaikuttaa mm. laatutekijät, ympäristötekijät sekä kustannustekijät. Jokainen korjaus tehdään parhaalla mahdollisella laadulla, ympäristöä säästäen sekä auton korjausohjeita noudattaen. Jos rikkinäistä osaa ei voida korjata, pyrimme aina selvittämään onko korjauksessa mahdollista hyödyntää kierrätysosaa.

Miten varmistatte, että kierrätysosat täyttävät laatu- ja turvallisuuskriteerit?

– Käytämme ainoastaan alkuperäislaatuisia kierrätysosia jotka ovat virheettömiä. Osat tulevat huolellisesti valituilta kumppaneiltamme. Jokainen kierrätysosa käy läpi tarkan laadunvarmistusprosessin sekä toimittajalla, että meillä ennen asennusta. Kierrätysosat ovat tämän ansiosta laadultaan aina uutta vastaavia.

Miten Autoklinikka huolehtii koulutuksesta vastuullisuuteen liittyen?

– Autoklinikan sisäisen koulutusohjelman, Vasaratti-akatemian ansiosta, Autoklinikan työntekijät tuntevat erilaiset ajoneuvot sekä niiden erityispiirteet. Kaikki korjaukset tehdään ajantasaisin tiedoin korjausohjeiden mukaan. Vasaratti-akatemian koulutuksissa korostuu nykyaikaisten sähköajoneuvojen erilaiset korimateriaalit sekä uuden sähkötekniikan tuomat erityispiirteet.

Miten olette pyrkineet vähentämään korjauksen aiheuttamia päästöjä?

– Päästöjä on leikattu korikorjausprosessin joka vaiheesta. Vahinkotarkastuksen voi hoitaa täysin sähköisesti, korjaamorakennuksemme ovat uusia ja energiatehokkaita sekä kemikaalien käyttöön on kiinnitetty erityistä huomioita. Jätteet kierrätetään eri jakeisiin ja hyötykäyttöasteemme on 99 %. Erityisesti maalaukseen on kiinnitetty huomiota. Maalaamolaitteet ovat nykyaikaisia nestekaasulla toimivia ja kuluttavat erittäin vähän energiaa.   

Mitä vastuullinen Tesla-kuski voi itse vähentää ympäristökuormaa?

Iskemä tuulilasissa?
Pienet iskemät tuulilasissa kannattaa korjauttaa heti. Nopea korjaus estää iskemän laajenemisen isommaksi vaurioksi. Jos lasi pitää vaihtaa, on sen aiheuttama ympäristökuorma 40-kertainen tuulilasin korjaukseen verrattuna. Autoklinikalla kiveniskemän korjaukset hoituvat ilman ajanvarausta ja jos sinulla on lasivakuutus on korjaus sinulle veloitukseton.

Muovi- tai peltikolhu?
Valitse autosi korjauspaikaksi vahinkokorjaamo, jossa ympäristöasiat on huomioitu. Esimerkiksi asioidessasi Autoklinikalla voit olla varma, että autosi korjataan aina ympäristöä kunnioittaen.

Akku- & pohjan tarkastus
Akun ja akkupohjan säännöllinen tarkastus tuo mielenrauhaa ja varmistaa, että sähköautoilun ympäristöhyödyt realisoituvat myös pitkällä aikavälillä. Autoklinikan tarjoama akuston kuntokartoitus tarjoaa tähän hyvän mahdollisuuden.

Sinua voisi kiinnostaa myös: Sähköauton akkutestaus ja pohjan tarkastus

Tehdään yhdessä ympäristöystävällisiä valintoja 🚗⚡

Kirsi Immonen
Tesla Club Finland


Lisätietoa Autoklinikasta

Autoklinikka on vahinkokorjaamo, jossa autosi pelti- ja tuulilasivaurion korjaaminen sujuu niin helposti kuin se ylipäänsä voi sujua. Korjaamme kaikki automerkit niiden ikään tai kokoon katsomatta. Myös sähköautot ja hybridit. Olemme Teslan auktorisoima vahinkokorjaamo.

Valtakunnallinen palveluverkostomme kattaa yli 60 pistettä ympäri Suomen. Pääkaupunkiseudulla tarjoamme myös auton huoltopalveluja kolmessa Merkkihuolto pisteessämme: Konalassa, Alppilassa ja Pitäjänmäessä.

Autoklinikkalaiset ovat harvinaisen osaavaa porukkaa, jotka välittävät aidosti autostasi ja ovat ylpeitä työnsä laadusta. Korjaukset teemme vastuullisesti ympäristöä kunnioittaen. www.autoklinikka.fi