Tiedotteet 15.06.2023

Sähköautoilu yhdistettynä kesäolosuhteisiin ja lomasesonkiin luovat omat lainalaisuutensa. Jos sähköautoilija haluaa säästää hermoja ja rahaa, on hyvä pitää mielessä ennakoinnin ja rauhallisen liikkumisen merkitys.

Suomen sähköautokanta kasvaa jatkuvasti, mikä tarkoittaa, että kesäteillä liikkuu vastikään sähkö- tai hybridiautoon siirtyneitä kuluttajia. Vahinkokorjaamo Autoklinikan viilennys- ja latausvinkeillä sekä uudet että kokeneet sähköautoilijat voivat liikkua arjessa ja lomamatkoilla sujuvammin.

Viilennä ennakkoon

Talvisin suositellaan sähköauton lämmittämistä ennakkoon, ja sama pätee myös kesällä viilennykseen. Kun auton viilentää valmiiksi juuri ennen lähtöä, sähköä kuluu alkumatkasta vähemmän ja lisäksi ajo on luonnollisesti mukavampaa.

Varaudu ruuhkiin

Erityisesti yleisimmillä lomaviikoilla on suositeltavaa huomioida mahdolliset ruuhkat latausasemilla ja varata riittävästi aikaa matkantekoon.

– Useimmat ajavat lomareissuilleen etelästä pohjoiseen nelostietä, jonka varrella esimerkiksi talvilomaviikoilla nähtiin kovia ruuhkia latureilla. Aikaa kannattaa siis varata runsaasti ja pitää pää kylmänä, vaikka laturille pääsyä joutuisi tovin odottamaan, Autoklinikan Valtteri Savolainen toteaa.

Lataa ajoissa

Latausta ei kannata jättää aivan viimeiseen hetkeen, varsinkaan pidemmillä matkoilla. Kun latauksen suunnittelee lähtökohtaisesti niin, että akun varausta on jäljellä esimerkiksi kolmannes, on kuljettajalla jouston varaa epäkunnossa olevien tai erityisen ruuhkaisten latausasemien väistämisessä.

Aja rauhallisesti

Kaikki autot kuluttavat enemmän suurilla nopeuksilla. Mikäli haluaa vähentää sähköauton virrankulutusta, voikin olla kannattavaa laskea hieman ajonopeutta.

Pakkaa vain tarpeellinen

Autot myös kuluttavat enemmän raskaasti lastattuina. Lomamatkoilla sähköauton virrankulutusta voikin vähentää miettimällä tarkkaan, mitä lomareissullaan tarvitsee. Samoin arjessa on monesti helppoa jättää auton tavaratilaan asioita säilöön, mutta virrankulutuksen kannalta ylimääräinen kalusto kannattaa aina nostaa vaikkapa kotiin tai kellariin odottamaan.

Valtteri Savolainen
valtteri.savolainen@autoklinikka.fi