Tiedotteet 04.08.2023

Koulut alkavat tällä viikolla, minkä vuoksi liikenteessä on taas paljon nuoria jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Vahinkokorjaamo Autoklinikan kyselytutkimuksen mukaan suurin osa autoilijoista ajaa varovaisemmin koulujen aloituksen aikaan. Eniten varovaista ajoa painottavat yli 55-vuotiaat.

Syyslukukausi alkaa useimmissa kunnissa viikolla 32. Koulujen alku taas tuo jälleen liikenteeseen suuret määrät pieniä koulumatkalaisia, mikä vaatii autoilijoilta erityistä tarkkuutta.

Autoklinikan tuoreesta kyselytutkimuksesta käy ilmi, että useimmat suomalaisautoilijat ottavat koululaiset huomioon ajaessaan. Noin 44 % vastaajista kertoo ajavansa autolla huomattavasti varovaisemmin koulujen aloituksen aikaan. Kaksi viidestä (40 %) taas vastaa ajavansa vain hieman varovaisemmin. 16 % vastaajista myöntää, ettei aja tavallista varovaisemmin koulujen aloituksen aikaan.

Tutkimus paljastaa myös, että ikä ja kokemus tuovat varovaisuutta. Esimerkiksi 25–54-vuotiaissa hieman varovaisemmin ajavien osuus on suurempi kuin huomattavasti varovaisemmin ajavien. Kaikkein huolellisimpia ovat 55–64-vuotiaat, joista yli puolet (55 %) ajaa koulujen aloituksen aikaan huomattavasti varovaisemmin ja vain reilut 6 % ei aja lainkaan varovaisemmin.

– Oma lapsenlapseni aloittaa juuri ensimmäisellä luokalla, joten aihe on minulle ajankohtainen ja huomaankin tarkkailevani jalankulkijoita nyt erityisen tarkasti. Tarkkaavaisuus syysliikenteessä on kuitenkin tärkeää meille jokaiselle, sillä pienimmät koulumatkalaiset usein vielä harjoittelevat liikenteessä liikkumista ja voivat näin tehdä yllättäviä ratkaisuja, kuten äkkikäännöksiä tai juoksupyrähdyksiä, Autoklinikan asiakaspalvelupäällikkö Helena Ruuska muistuttaa.

– Luonnollisesti on myös tärkeää olla huolellinen ja tarkkaavainen liikenteessä ympäri vuoden ja jokaisella ajomatkalla. Toivonkin tutkimuksessa kielteisesti vastanneiden ajatelleen, että koska he ovat aina äärimmäisen varovaisia, koulujen aloitus ei muuta liikennekäyttäytymistä ratkaisevasti, Ruuska jatkaa.

Kyselyn toteutti Syno International Omnibus-tutkimuksena 15.–20. kesäkuuta 2023. Kyselyyn vastasi verkossa 1 000 yli 18-vuotiasta suomalaista. Otos on väestöä demografisesti edustava.

Helena Ruuska
helena.ruuska@autoklinikka.fi