Tiedotteet 27.03.2019

Moderni autoteknologia kehittyy nopeasti ja uusimmista malleista löytyy runsaasti erilaisia ominaisuuksia, jotka tekevät autoilusta mukavampaa. Samalla myös perinteisissä autoissa voi olla hyvin yksilöllisiä toimintoja ajoa helpottamaan. Tästä huolimatta vain neljäsosa suomalaiskuljettajista kertoo tutustuvansa ohjekirjaan ennen uudella autolla ajoa.

Eri automallien tarjoamissa lisäominaisuuksissa on eroja, ja teknologian kehityksen myötä niiden määrä kasvaa entisestään. Autosta toiseen siirtyminen ei siis välttämättä ole enää niin suoraviivaista kuin ennen. Maan johtavan kolarikorjaamon Autoklinikan teettämä tutkimus kuitenkin paljastaa, että suurin osa suomalaisista ei hyödynnä ohjekirjaa tutustuessaan uuteen autoon ennen ajoa.

Tutkimukseen vastanneista autoilijoista 24 prosenttia kertoo, ettei lue ohjekirjaa ennen ajoa, vaikka alla olisi vasta hankittu, lainattu tai vuokrattu auto. 51 prosenttia kertoo lukevansa ohjekirjaa vain, jos kohtaa jonkin erityisen ongelman. Vain 25 prosenttia siis vakuuttaa, että perehtyy uuden autonsa ominaisuuksiin ohjekirjan avulla jo ennen liikkeelle lähtöä.

– Ajoneuvon tuntemus jää helposti pintapuoliseksi etenkin modernia teknologiaa hyödyntävien autojen kohdalla, sillä ne alkavat monessa kohtaa lähentelemään jo IT-laitteita. Sähköautot ovat yksi hyvä esimerkki tästä, mutta myös perinteisiä autoja tuetaan nykyään esimerkiksi erilaisilla mobiilisovelluksilla. Teknologian avulla voidaan esimerkiksi hallita lämmitystä, auton ikkunoita ja ovia sekä tarkastaa auton sijainti, Marko Tuokko Autoklinikalta toteaa, ja jatkaa:

­– Monia hyödyllisiä ominaisuuksia löytyy myös vanhemmista autoista. Useimpien autojen polttoainemittarin yhteydessä on esimerkiksi nuoli osoittamassa, kummalla puolella polttoainetankin luukku on, mutta monelta tämä on voinut jäädä huomaamatta. Suosittelenkin kaikkia ottamaan hieman aikaa oman ajokkinsa tarkempaan tutustumiseen ja selailemaan ajoneuvon ohjekirjaa, olipa kyseessä sitten uusi, vanha, pitkään omistettu tai vasta hankittu auto.

Kyselytutkimuksen toteutti autoiluun ja liikkumiseen erikoistunut markkinatutkimustoimisto Value Clinic Oy. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 1064 mannersuomalaista, ja otos kerättiin tammi- ja helmikuun aikana internetpohjaisella kyselylomakkeella, johon vastaajat kutsuttiin sähköpostitse.


Lisätietoja:

Marko Tuokko, Autoklinikka-yhtiöt Oy
Puh: +358 400 874 011
Email: marko.tuokko@autoklinikka.fi
www.autoklinikka.fi