Tiedotteet 17.03.2020

Kaikenlaiset häiriötekijät kuljettajan näkökentässä ovat turvallisuusriski, ja esimerkiksi pienen kiveniskemän nopea suojaus ja korjauttaminen voi säästää autoilijan hintavalta tuulilasin vaihdolta. Tästä huolimatta Autoklinikan tuore tutkimus paljastaa, että joka neljännen suomalaisen tuulilasissa on korjaamaton kiveniskemä, ja myös haljenneita tai likaisia laseja liikkuu teillä verrattain paljon.

Kevät on perinteisesti Suomen teillä kiveniskemien aikaa, kiitos teille talvella kertyneen soran ja hiekoituksen. Kolarikorjaamo Autoklinikan kyselytutkimus kuitenkin paljastaa, että myös teiden heikkenevä kunto voi olla osasyynä tuulilaseihin ilmaantuviin iskemiin – eritoten tänä vuonna. Samalla kyselystä käy ilmi, että monen suomalaisen autoilijan tuulilasi on heikossa kunnossa.

Korjaamaton kiveniskemä ainakin joka neljännen tuulilasissa

Tutkimustulosten perusteella noin joka neljännellä (24 prosenttia) autoilijalla on parhaillaan tuulilasissaan kiveniskemä. 17 prosenttia taas kertoo, että tuulilasissa on naarmuja, ja joka kymmenennen (8 prosenttia) tuulilasissa on jopa halkeama.

– Kiveniskemä joka neljännen autossa on jo suuri lukema, mutta todellisuudessa tämä osuus autoilijoista voi olla jopa suurempi. Oman työkokemukseni perusteella moni kiveniskemä jää nimittäin auton omistajalta täysin huomaamatta, sillä osuma voi ilmaantua salakavalasti esimerkiksi peilin taakse, pyyhkimien alle tai huomaamattomaan lasipinnan laitaan, aluepäällikkö Markus Helkamäki Autoklinikalta sanoo.

Runsaslumisen tai liukkaan talven jälkeen kevätteille kertyy yleensä paljon hiekkaa ja kiviä, jotka sinkoutuvat herkästi edellä ajavan auton renkaista perässä ajavan tuulilasiin ja aiheuttavat suuret määrät kiveniskemiä joka vuosi. Kuiva ja vähäluminen talvi taas jättää teille vähemmän hiekoitusta, mutta vastapainoksi nastarenkailla ajo heikentää paljaiden teiden kuntoa, mikä voi irrottaa kiviainesta tiestä. 66 prosenttia kyselyyn vastanneista kokeekin, että maanteiden kunto on heikentynyt viimeisen viiden vuoden aikana.

Näkyvyyteen eivät vaikuta pelkät fyysiset vauriot, vaan myös likainen tuulilasi voi aiheuttaa liikenteessä vaaratilanteita. Tästä huolimatta joka viides autoilija (22 prosenttia) myöntää, että heidän tuulilasinsa on likainen.

Suojaa ja korjauta iskemä nopeasti – näin voit säästää kuluissa

Tuulilasin korjauksista kysyttäessä 29 prosenttia myöntää, ettei tiedä, milloin kiveniskemän voi vielä korjata tuulilasia vaihtamatta. Samoin kiveniskemien mahdollisesta suojaamisesta on kansan keskuudessa epäselvyyttä, sillä 37 prosenttia autoilijoista uskoo omatoimisen suojaamisen olevan riski ja laajentavan iskemää. Neljä prosenttia ehdottaa suojausmenetelmäksi huolellista pesua ja 58 prosenttia suojaisi iskemän läpinäkyvällä teipillä.

– Alle kahden euron kolikon kokoinen iskemä on yleensä vielä korjattavissa ilman tuulilasin vaihtoa. Iskemä kannattaa suojata läpinäkyvällä teipillä heti, kun se havaitaan, ja myös korjauttaminen kannattaa hoitaa nopeasti. Näin takaat parhaan mahdollisen lopputuloksen ja vältyt todennäköisimmin koko tuulilasin vaihdolta. Kuluero pelkän korjauksen ja vaihdon välillä on merkittävä, joten nopea toiminta kannattaa, Helkamäki selittää.

– Suosittelen myös tarkkailemaan tuulilasin kuntoa aktiivisesti, sillä kiveniskemä voi ilmaantua huomaamattomaan paikkaan ja päästä ajan kanssa laajenemaan rauhassa. Korjaamomme saavat edelleen tasaiseen tahtiin kyselyitä haljenneiden lasien korjauksesta ja vanhasta porausmenetelmästä. Nykylaseille ei kuitenkaan porausta enää tehdä ja suuremmin haljennut lasi vaihdetaan aina. Vain näin taataan turvallinen lopputulos, Helkamäki jatkaa.

Lisätietoja:

Markus Helkamäki, aluepäällikkö
Autoklinikka-yhtiöt Oy
040 559 7743
markus.helkamaki@autoklinikka.fi