Tiedotteet 22.09.2021

Syyskuussa järjestettävä kansallinen Pysäköintipäivä muistuttaa jälleen suomalaisautoilijoita turvallisen pysäköinnin tärkeydestä. Vahinkokorjaamo Autoklinikan uusin kyselytutkimus paljastaakin, että lähes 60 prosenttia suomalaisista kokee joutuneensa vaaratilanteeseen väärin pysäköidyn auton vuoksi.

Suomessa vietetään 25. syyskuuta jo viidettä kertaa kansallista Pysäköintipäivää, jonka avulla Autoklinikka haluaa korostaa turvallisen pysäköinnin tärkeyttä. Yhtiön elokuussa teettämä kyselytutkimus paljastaakin, että suurin osa suomalaisista kokee joutuneensa joskus vaaratilanteeseen väärin pysäköityjen autojen vuoksi. Lisäksi tutkimuksesta selviävät suomalaisten yleisimmät pysäköintivirheet.

Parkkivirheet voivat luoda aitoja vaaratilanteita

Tutkimustulosten mukaan suomalaisautoilijoiden yleisimmät pysäköintivirheet ovat pysäköintikiekon unohtaminen (55 prosenttia), luvattomaan paikkaan pysäköinti (34 prosenttia) sekä osittain parkkiruutujen väliin tai rajaviivojen päälle pysäköinti (29 prosenttia). Kaikkein harvinaisimpia rikkeitä vastanneiden mukaan ovat pysäköinti pelastustielle (6 prosenttia) tai liikuntaesteisille varatulle paikalle (8 prosenttia).

– Virheellisesti pysäköidyt autot eivät ole pelkkä hidaste tai harmi muille tienkäyttäjille, vaan ne voivat aiheuttaa aitoja vaaratilanteita esimerkiksi näkyvyyttä haittaamalla. Autoklinikan tutkimuksen mukaan jopa 58 prosenttia vastaajista kertoo, että väärin parkkeerattu auto on aiheuttanut heille usein tai joskus vaaratilanteen, myyntijohtaja Pentti Oksanen Autoklinikalta kertoo.

Alla Autoklinikan vinkit yleisten pysäköintivirheiden välttämiseen:

• Pysäköinti on kielletty 5 metrin matkalla ennen suojatietä – jätä siis tämä alue autovapaaksi. Silmämääräiseen arviointiin voi hyödyntää esimerkiksi yleisimpien henkilöautojen mittaa, joka on noin 4–5 metriä.
  • Mikäli pysäköit vastakkaiseen suuntaan tien vasempaan laitaan, muista, että edellä mainittu 5 metrin matka suojatiehen on tällöin jätettävä autosi taakse.
  • Muista vastakkaiseen suuntaan pysäköidessäsi väistää sekä edestä että takaa tulevaa liikennettä.

– Lisähaastetta pysäköintitilanteisiin on tuonut myös vuonna 2020 voimaan tullut uusi tieliikennelaki, jonka mukaan auton saa pysäköidä ”väärin päin”. Onneksi suurin osa eli noin 85 prosenttia suomalaisista tietää kyselymme mukaan, että tien vasemmasta laidasta lähtiessä autoja on väistettävä molemmista suunnista, Oksanen kertoo.

Pysäköintipäivän teemana vastuullisuus

Tämän vuoden Pysäköintipäivänä Autoklinikka haluaa kiinnittää erityistä huomiota vastuullisuuteen. Yhtiö haastaakin kaikki reiluun ja suoraselkäiseen toimintaan liikenteessä: jos pysäköidessäsi vahingoitat toisen autoa, otathan siitä vastuun ja jätät yhteystietosi paikalle.

Pysäköintipäivän viettoon ovat perinteisesti kuuluneet myös paljon kiinnostusta herättäneet Taskuparkin SM-kisat. Koronatilanteen vuoksi tapahtuman järjestäminen ei kuitenkaan ole tänä vuonna mahdollista.

– Tämänhetkinen Taskuparkin Suomen ennätys 17,73 sekuntia on rovaniemeläisen Jani Saarisen hallussa. Siinä siis edelleen kova tavoite kaikille parkkitaitoihinsa luottaville, Oksanen vinkkaa.

Taskuparkin SM-kisojen sijaan Autoklinikka järjestää Pysäköintipäivän yhteydessä Facebook-sivuillaan arvontoja, joista voi voittaa muun muassa 500 euron arvoisen lahjakortin Verkkokauppa.comiin. Lisäksi yhtiö tarjoaa verkkosivuillaan hyödyllistä ja opettavaista ajosisältöä liikenneturvallisuuden parantamiseksi:

Näin vältät yleisimmät pysäköintivirheet

Kyselyn toteutti SynoInt Omnibus-tutkimuksena 26.–27. elokuuta. Kyselyyn vastasi verkossa 1 010 yli 18-vuotiasta suomalaista. Otos on väestöä demografisesti edustava.

Pentti Oksanen,
poksa@autoklinikka.fi