Espoon Kauklahden Kauppamäen pihakadulla komeilee uudenlainen liikenneturvallisuutta ja taidetta yhdistävä teos. Sen tavoitteena on laskea autoilijoiden nopeuksia pihakadulla, jossa Espoon kaupungin suorittamien mittauksien mukaan yli 60 % autoilijoista on ylittänyt katuosuudella sallitun 20 km/h.
Kun autojen vauriokorjaukseen erikoistunut Autoklinikka ideoi liikenneturvallisuutta parantavia toimenpiteitä vastuullisuustyöhönsä liittyen, oli yksi syntyneistä ideoista keventää autoilijoiden kaasujalkaa katutaiteen avulla. Idea toteutettiin kesän aikana Espoon Kauklahden Kauppamäen pihakadulla.
– Voimme Autoklinikalla korjata autoja, muttemme ihmisiä, joten mietimme uusia keinoja liikenneturvallisuuden parantamiseen. Tutkimme erilaisia vaihtoehtoja, joilla voisi vaikuttaa autoilijoiden nopeuksiin erityisesti lasten suosimilla koulureiteillä. Koska maailmalla on saatu myönteisiä kokemuksia katumaalausten avulla, ehdotimme Espoon kaupungille taidekokeiluyhteistötä, Autoklinikan myyntijohtaja Pentti Oksanen
Espoon kaupunki tarjosi paikaksi Kauklahden Kauppamäen pihakatua. Alueen asukkailta oli tullut palautetta siitä, että autoilijat ylittävät toistuvasti pihakadulle määritellyn 20 km/h nopeusrajoituksen. Pihakatu on sallittu jalankulku- ja ajoneuvoliikenteelle. Jalankulkijoilla tulee olla koko alueella esteetön liikkumisoikeus, ja ajoneuvojen kuljettajilla on velvollisuus väistää heitä.
– Teimme kokeilun alkaessa toukokuussa pihakadulla reilun viikon ajan nopeusmittauksia, jotka vahvistivat alueen asukkaiden huomiot ylinopeuksista. Autoilijoista yli 60 % ajoi ylinopeutta katuosuudella. Vaikka valtaosa ylinopeuksista oli lieviä, näimme myös merkittäviä ylityksiä. Autoilijan tulee muistaa, että jo pienikin ylinopeus lisää onnettomuusriskiä ja jalankulkijoiden turvattomuutta, projektipäällikkö Maija Salmela Espoon kaupungin kaupunkitekniikan keskuksesta painottaa.
Asukkaat osallistuivat teoksen suunnitteluun
Autoklinikka ja Espoon kaupunki kutsuivat Mimmit peinttaa -kaupunkikulttuuriyhdistyksen toteuttamaan alueelle katutaideteoksen, joka lisäisi autoilijoiden ymmärrystä pihakadun nopeusrajoituksesta. Teoksen suunnitteluun osallistutettiin myös alueen asukkaita kaupunginosayhdistys Kauklahti-seura ry:n kautta.
– Ideoimme työpajassa yhdessä alueen asukkaiden kanssa teoksen ilmettä niin, että se soveltuu Kauppamäen historialliseen ilmeeseen. Asukkaiden osallistuttaminen oli tärkeä osa työtä, jotta saimme välitettyä laajasti tietoa pihakadun nopeusrajoituksesta, Oksanen Autoklinikalta sanoo.
Asukkaiden toiveet ja ideat näkyvät monella tavalla teoksessa, kertoo Mimmit peinttaa -ryhmän taiteilija Minttu Pyykkönen, joka veti työpajoja.
– Katutaideteos pohjautuu väreiltään ja kuva-aiheiltaan asukkaiden esittämiin toivomuksiin luonnonläheisyydestä. Tämä sopi hienosti kulttuurihistoriallisesti arvokkaan Kauklahden arkkitehtuuriin. Teoksen muotokieli on virtaavaa ja pehmeää, sävyt ovat murrettuja ja sointuvat ympäristöön, mutta erottuvat kuitenkin hyvin tienpinnasta. Tehosteväriksi toivotiin erityisesti liilaa alueen kukkien innoittamana. Se sopikin hyvin maalauksen luonteeseen, koska väripsykologian mukaan liila vähentää antisosiaalista käytöstä, taiteilijat Rosa Hultman ja Minttu Pyykkönen toteavat.
Pyykkösen ja Hultmanin lisäksi työn maalaukseen osallistuu katutaiteilija Viv Magia.
Teoksessa näkyvät alueelle tyypilliset lyhdyt ja Espoon kartano. Turkoosin ja okransävyt on otettu mukaan pihakadun perinteisten rakennusten seinien värityksestä.
– Kauppamäen katuosuuden nopeudet ovat huolestuttaneet asukkaita jo pitkään. Oli hienoa päästä mukaan ainutlaatuiseen pilottihankkeeseen. Olemme erittäin tyytyväisiä lopputulokseen, sillä se herättää autoilijoiden huomion, mutta ei ole hyökkäävä, puheenjohtaja Juha Hatakka kaupunginosayhdistys Kauklahti-seura ry:stä iloitsee.
Teoksen vaikuttavuus testataan
Espoon kaupunki mittaa elo-syyskuussa pihakadulla uudelleen nopeuksia, joista selviää, miten teos on vaikuttanut ajamiseen. Katutaideteos on mukana myös HSL:n koordinoimassa Nopeat kokeilut -ohjelmassa, jossa testataan erilaisia keinoja kävelyn ja pyöräilyn edistämiseksi.
– Toivomme, että teoksen ja yhteistyön avulla nopeudet ovat laskeneet. Jos tulokset ovat positiivisia, niin katumaalauskokeilua voidaan laajentaa myös muualle, Salmela Espoon kaupungilta kertoo.
Taideteos toteutettiin Autoklinikan rahoittamana.
– Työn suunnittelussa otettiin tarkasti huomioon, ettei se sekoitu virallisiin tieliikennemerkintöihin. Lisäksi huomioimme esteettömyysnäkökulmat. Maalaus toteutettiin luontoa kunnioittaen ympäristöystävällisillä maaleilla. Teoksen pitäisi kestää varsin hyvin myös vaihtelevia sääolosuhteita, Oksanen Autoklinikalta kertoo.
Lisätietoja:
Pentti Oksanen
Autoklinikka-yhtiöt Oy
0400 339 920
poksa@autoklinikka.fi