Tiedotteet 17.12.2020

Lähes kaksi kolmesta suomalaisesta on lähtenyt rattiin nukuttuaan edellisenä yönä alle suositusten. Erityisen yleistä unesta tinkiminen on miesten ja perheellisten keskuudessa. Lisäksi moni myöntää ajaneensa jopa 8 tuntia ilman taukoja. Autoklinikka haluaakin ennen joululomia muistuttaa, että riittävä uni ennen pitkää automatkaa ja runsaat tauot matkan aikana ovat erittäin tärkeitä turvallisuustekijöitä.

Poikkeuksellista vuotta ja monille kiireistä syksyä seuraa pian odotettu joululoma. Kiireen ei kuitenkaan tulisi johtaa siihen, että vapaille suunnataan autoillen ja väsyneenä, sillä Liikenneturvan mukaan väsymyksen on arvioitu olevan taustalla joka viidennessä moottoriajoneuvon ja moottoriajoneuvojen välisessä kuolonkolarissa Suomessa*. Kolarikorjaamo Autoklinikka päättikin selvittää, kuinka moni suomalainen on hypännyt vaarallisen väsyneenä rattiin.

Moni autoilija tinkii yöunista

Autoklinikan teettämän kyselytutkimuksen mukaan lähes kaksi kolmesta suomalaisautoilijasta (63 prosenttia) on joskus lähtenyt auton rattiin nukuttuaan edeltävänä yönä alle viisi tuntia. Korkeimmillaan tämä osuus on miesten keskuudessa (72 prosenttia) sekä usein ruuhkavuosiaan elävien 35–45-vuotiaiden keskuudessa (71 %).

– Väsyneitä, koko kaistan leveydellä ajelehtivia kuljettajia näkee ikävä kyllä liikenteessä ajoittain. Olen myös huomannut, että puhelimeen ilman hands-freetä puhuvan kuljettajan ajo vaikuttaa usein samalla tavalla epävarmalta kuin nukahtamista vastaan taistelevan kuljettajan, Autoklinikan PDR-ammattilainen Juha Heiskanen toteaa.

Tauolle matalalla kynnyksellä

Kuljettajan jaksamisen kannalta paras turva on aina riittävä lepo ennen ajoa. Liikenneturva suosittelee nukkumaan vähintään 6 tuntia edeltävänä yönä*. Mikäli matkalle kuitenkin joutuu väsyneenä tai mikäli matka on erityisen pitkä, taukojen merkitys korostuu.

– Matkalle kannattaa aina varata reilusti aikaa, jotta taukoja voi pitää tarpeen mukaan ja matalalla kynnyksellä. Tämä on erityisen kriittistä syksyllä ja talvella, jolloin pimeys lisää monilla väsymystä, Heiskanen ohjeistaa.

Kyselytutkimukseen vastanneista 65 prosenttia ei ole koskaan ajanut yli 4 tunnin matkaa ilman taukoja. 23 prosenttia myöntää ajaneensa 5–6 tuntia yhteen menoon, 5 prosenttia kertoo yhtäjaksoisten matkojen venyneen 7–8 tuntiin, ja yli 8 tuntia tauotta ajaneita on jopa 7 prosenttia. Lisäksi 59 prosenttia kertoo, matkanteko on joskus ollut pakko keskeyttää väsymyksen vuoksi.

– Riittävien yöunien ja taukojen ohella matkaseura on hyvä apu jaksamiseen pidemmillä matkoilla. Parhaimmassa tapauksessa kuljettajan vaihtaminen ajoittain on tällöin mahdollista, ja myös juttelu auttaa kuljettajaa pysymään virkeänä, Heiskanen vinkkaa.

*Lähde: https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/vasymys

Kyselytutkimuksen toteutti autoiluun ja liikkumiseen erikoistunut markkinatutkimustoimisto Value Clinic Oy. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 846 mannersuomalaista, jotka käyttävät autoa vähintään satunnaisesti. Otos kerättiin helmikuun 2020 aikana koko Suomen alueella sähköisenä kyselynä.

Lisätietoja:
Juha Heiskanen
Autoklinikka-yhtiöt Oy
Puh: +358 40 766 9133
s-posti: juha.heiskanen@autoklinikka.fi

www.autoklinikka.fi