Tiedotteet 02.02.2021

yhteydet ovat saapuneet ja vaikuttavat kaikkeen teknologiaan, puhelimista autoihin. Seuraavan sukupolven yhteyksillä on mahdollisuus uudistaa liikenteen toimintaa ja turvallisuutta, mutta kolarikorjaamojen töiden ei silti odoteta katoavan. Muun muassa sitkeät lasivauriot ja uudet etäkorjausmahdollisuuden pitävät alan ammattilaiset kiireisinä myös tulevaisuudessa.

5G-verkot ovat jo suomalaistenkin kuluttajien saatavilla. Toistaiseksi tämä seuraavan sukupolven verkkoteknologia on ollut eniten näkyvillä esimerkiksi uusien älypuhelinten nimissä ja toiminnoissa, mutta 5G-verkoilla on kuitenkin potentiaalia muuttaa tuntuvasti muitakin arkielämän osa-alueita. Eräs mielenkiintoisimmista on autoilu.

5G:n vaikutukset autoiluun

Kaikkein moderneimmissa kuluttaja-autoissa on jo tarjolla rajoitettuja automaattiohjaustoimintoja, joilla auto voi esimerkiksi jatkaa matkaa valitulla tiellä, tarkkailla liikennettä ja vaihtaa tarvittaessa kaistaa itsenäisesti. Toistaiseksi tällaiset toiminnot vaativat vielä kuljettajan läsnäoloa ja ajovalmiutta, mutta alalla työskennellään kovasti myös kohti täysin itsenäisiä eli autonomisia ajoneuvoja, joiden toiminnalle 5G-yhteyksien suuret nopeudet ja pienet viiveet tulevat olemaan elintärkeitä.

Autonomisten autojen ohella 5G voi auttaa myös ratin takana toistaiseksi olevaa kuljettajaa. 5G-verkossa autot voisivat esimerkiksi viestiä suoraan toisilleen teillä havaituista vaaroista tai saada tietoa lähestyvien liikennevalojen ja ruuhkien tilanteista reaaliaikaisesti*.

5G:n vaikutukset kolarikorjaukseen

Eräs 5G:hen nojautuvien modernien auto- ja liikenneratkaisujen päätavoitteista on liikenneturvallisuuden kasvattaminen. Miten tämä tulee vaikuttamaan kolarikorjaustoimintaan?

– Tulevaisuutta on tietysti mahdotonta tietää varmasti, mutta mikäli ruuhka- ja vaarailmoitukset 5G:n myötä tehostuvat, tämä voisi kyllä näkyä korjaamojen arjessa muun muassa vähenevinä peltikorjaustapauksina. Sen sijaan kiveniskemien kaltaisia lasivaurioita on hyvin vaikea ehkäistä verkkopohjaisten aputoimintojen avulla, Marko Tuokko Autoklinikalta arvioi, ja jatkaa:

– Toisaalta, kun pysäköintitutkat ja peruutuskamerat tulivat ensimmäistä kertaa autoihin, monessa kolarikorjaamossa ehdittiin jo ajatella, että siihen loppuvat myös työt. Näin ei kuitenkaan ole käynyt, vaan parkkipaikoilla ja teillä kolahtelee edelleen. Esimerkiksi useimmat vaihtamamme puskurit ovat tänä päivänä tutkallisia. Nähtävästi ihmiset joko turtuvat auton erilaisiin varoitusääniin tai vaihtoehtoisesti luottavat aputeknologiaan liikaa, jolloin vahinkoja sattuu edelleen.

5G:n vaikutukset saattavatkin kolari- ja muiden korjaamojen arjessa näkyä hieman yllättävällä rintamalla: etäkorjauksissa.

– Tietyt etäkorjaukset – kuten koodaukset, kalibroinnit ja vianhaut – ovat jo nyt uusimpien autojen kohdalla tätä päivää. Kun auton tietokone ilmoittaa viasta, ongelman syy voidaan esitutkia ja ohjelmisto-ongelmien tapauksessa jopa korjata etäyhteydellä. Autoklinikalla olemme myös lanseeranneet sähköisen vahinkotarkastuksen vähentämään asiakkaidemme turhia reissuja korjaamolle. Tämänkaltaisten ratkaisujen toivon yleistyvän ja monipuolistuvan tuntuvasti uuden sukupolven verkkoteknologian myötä, Tuokko toteaa.

*Lähde: Insurance Thought Leadership

Marko Tuokko, Autoklinikka-yhtiöt Oy