Tiedotteet 22.02.2022

Autoklinikan oma koulutuskeskus aloittaa toimintansa Espoossa maaliskuun alussa. Projektin tavoitteena on turvata alan osaajapohja tulevaisuudessa tarjoamalla koulutustukea alan ammattiopiskelijoille sekä jatkokoulutusmahdollisuuksia Autoklinikan nykyisille työntekijöille.

Vahinkokorjaamoalan johtava toimija Autoklinikka avaa oman koulutuskeskuksen Espooseen. Viikolla 9 avautuvassa keskuksessa valmennetaan ja perehdytetään tulevaisuudessa kaikki yhtiön uudet korjausammattilaiset laajasti erilaisiin tehtäviin, mukaan lukien sähköautojen korjaus. Lisäksi keskuksessa tarjotaan koulutusta ulkoisille sidosryhmille sekä ammattiopiskelijoille yhdessä ammattiopistojen kanssa.

– Vaikka korjausalalla ei varsinaisesta työvoimapulasta voida puhua, alan kasvava ketjuuntuminen, suurten ikäluokkien eläköityminen, autoteknologian kehittyminen ja monet muut tekijät muuttavat korjaamotoiminnan luonnetta sekä koulutusvaatimuksia. Lisäksi alalla on nähtävissä trendi, jossa kouluista valmistuvat uudet ammattilaiset suuntaavat yhä suuremmissa määrin huoltopuolen asentajiksi. Korikorjaukselle tärkeät peltisepät ovat siis pian katoava luonnonvara, Autoklinikan aluepäällikkö Markus Helkamäki kertoo.

Autoklinikalla on pitkä ja aktiivinen yhteistyöhistoria ammattiopistojen kanssa. Opiskelijoita otetaan säännöllisesti yhtiön toimipisteisiin työharjoitteluun ja kesätöihin, ja usein nuoret ammattilaiset etenevät näistä rooleista myös varsinaiseen työsuhteeseen. Vahvan ja maanlaajuisen palveluketjunsa ansiosta Autoklinikka voi tarjota työpaikkoja niin uusille kuin olemassa olevillekin osaajille eri puolilla Suomea.

– Näemme, että tulevaisuudessa oppilaitosten rooli on ennen kaikkea avata portti alalle ja työmahdollisuuksiin. Syvemmän osaamisen kehittäminen ja jatkokoulutus jäävät taas entistä vahvemmin työnantajien vastuulle. Tämän mallin etu esimerkiksi Autoklinikan kohdalla on se, että koulutuksesta työllistymiseen on lyhyt matka, Helkamäki toteaa ja jatkaa:

– Haluammekin korjausalan johtavana toimijana Suomessa tarjota kouluttautumismahdollisuuksia, jakaa meille kertynyttä tietotaitoa ja saada niin olemassa olevat kuin tulevaisuudenkin ammattilaiset innostumaan aidosti vahinkokorjauksesta. Työ modernilla korjaamolla tarjoaa viihtyisät puitteet ja monipuolisia haasteita kunkin tekijän erikoisosaamisalueiden mukaan, eli heikossa valaistuksessa hitsaamisesta ei näinä päivinä enää ole kyse.

Autoklinikka aloittaa ensimmäiset koulutukset Espoon uudessa koulutuskeskuksessaan maaliskuun alussa.

Markus Helkamäki
markus.helkamaki@autoklinikka.fi