Auton moottorin esilämmitys talven paukkupakkasilla tuo mukanaan monia päästö-, kulutus- ja turvallisuusetuja. Moni autoilija voi kuitenkin edelleen yllättyä siitä, että esilämmityksen hyödyt ovat huomattavia jo nollakeleillä ja että autoa ei välttämättä tarvitse pitää johdon jatkeena tuntikausia.
Auton esilämmitys on noussut jälleen ajankohtaiseksi lämpötilojen pudotessa koko maassa pakkasen puolelle. Vahinkokorjaamo Autoklinikka on koostanut ytimekkäästi tärkeimmät syyt sekä vinkit siihen, miksi ja miten autoa kannattaisi esilämmittää.
1. Lämmitä lähellä nollaa
Polttomoottoriauton esilämmitys helpottaa auton käynnistymistä todella kovilla pakkasilla – varsinkin, jos auton akku alkaa olla elinkaarensa päässä. Tästä huolimatta lämmitystä ei tulisi ajatella vain käynnistysavuksi ääriolosuhteisiin, sillä esilämmityksen hyödyt alkavat jo lämpötilan laskiessa lähelle nollaa.
2. Esilämmitys säästää rahaa ja ympäristöä
Kylmäkäynnistykseen verrattuna esilämmitetty moottori tuo mukanaan monia etuja. Esilämmitys säästää moottoria sekä vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä. Lisäksi lämmityksellä on mukavuus- ja turvallisuusetuja, jos käytössä on sisätilanlämmitin, sillä se voi helpottaa ikkunoiden skrapaamista ja vähentää huurtumista.
– Mikäli esimerkiksi päästöjen väheneminen ei arjen kiireiden keskellä riitä motivaattoriksi lämmitysjohdon kiinnittämiseen, on tosiaan hyvä muistaa, että esilämmityksellä säästää myös rahaa, Autoklinikan Valtteri Savolainen vinkkaa.
3. Yllättävän lyhyt aika voi riittää
Talvikelit eivät automaattisesti tarkoita tuntikausien lämmityssuositusta. Nollan tuntumassa tai pikkupakkasilla 30–60 minuutin lämmitys yleensä riittää, ja monille tutusta kahden tunnin lämmitysajasta on hyötyä vasta lämpötilan pudotessa kymmenen pakkasasteen alapuolelle.
– Oman mausteensa lämmitysaikoihin tuovat toki lämmitystolppien moninaiset ajastusominaisuudet. Oman kokemukseni mukaan kahden tunnin oletuslämmitysaika on näissä järjestelmissä yleinen, mutta ajat voivat vaihdella. Oman tolpan toiminta kannattaakin tarkistaa, sillä tuntemalla sekä sen että lämmitysaikasuositukset saa mukavasti joustavuutta lähtöaikojen suunnitteluun, Savolainen toteaa.
4. Polttoainelämmittimellä hyötyjä ja haittoja
On mahdollista, että autossa ei ole lainkaan pistokkeesta virtansa ottavaa esilämmitintä. Sen sijaan käytössä voi olla polttoainekäyttöinen lämmitin, jonka suurin etu on lohkolämmittimen kaltaisia ratkaisuja nopeampi lämmitysaika.
– Polttoainelämmittimen kanssa saa kuitenkin olla tarkkana, jos ajaa paljon lyhyitä matkoja. Lämmitin nimittäin kuluttaa akkuvirtaa, joten sen käytön jälkeen tulisi ajaa pidempi reissu. Muuten akku ei välttämättä ehdi latautua uudelleen ja auto voi jossain vaiheessa jättää käynnistymättä, Savolainen muistuttaa.
5. Sähköauton esilämmityksessä sudenkuoppa
Sähköauton lämmityslaite voi kuluttaa säästä riippuen auton akun varauksesta jopa 15–25 %. Samoin penkinlämmittimet ja muut mukavuustekijät kuluttavat akkua.
– Akun varassa tehdyt lämmitystoimet ovat siis suoraan pois auton rangesta eli mahdollisesta ajomatkasta ilman lataustaukoa. Sähköauto kannattaakin esilämmittää auton ollessa latauksessa, Savolainen kertoo.
Lisätietoja:
Valtteri Savolainen,
Autoklinikka-yhtiöt Oy
Puh: +358 50 407 9871
valtteri.savolainen@autoklinikka.fi