Tiedotteet 05.08.2023

Alkuviikosta ennakoidaan rankkaa rajuilmaa koko eteläiseen Suomeen. Sateen seassa saattaa olla myös suuria rakeita*. Autoilijoiden kannattaakin varautua mahdollisiin raekuuroihin ja myrskytuuliin etukäteen, sillä isot rakeet tai puunoksat voivat auton pintaan iskeytyessään aiheuttaa runsaasti ikäviä peltivaurioita.

Maanantain helteisen päivän jälkeen ennustetaan Etelä-Suomeen kovaa sadetta ja ukkosta. Sateen seassa saattaa olla myös suuria rakeita*. Pahimmillaan isot rakeet voivat iskeä autojen katot, takaluukut, konepellit ja jopa kyljetkin täyteen lommoja. Viime vuonna Etelä-Suomessa elokuun lopulla satanut raju raekuuro jätti jälkeensä tuhansia vaurioituneita autoja. Osassa autoista oli jopa satoja kolhuja.

Miten autoilijan kannattaa varautua rajuihin raekuuroihin?

– Mikäli mahdollista, kannattaa auto säilyttää suojaisassa paikassa kuten autokatoksessa tai autotallissa raekuuron ajan. Jos auton joutuu jättämään taivasalle, olisi hyvä välttää paikkoja, joissa rajuilma voi lennättää oksia tai muuta irtaimistoa auton päälle. Välillä rajuksi yltynyt myrsky voi kaataa jopa kokonaisia puita ja aiheuttaa näin isoja vaurioita myös autoille. Kannattaa myös tarkastaa etukäteen, kattaako oma autovakuutus luonnonilmiöiden aiheuttamat vahingot, Autoklinikan PDR-asiantuntija Vesa Mattila kertoo.

– Mikäli sattuu olemaan autolla liikenteessä rajun raekuuron alkaessa, kannattaa pyrkiä pysähtymään esimerkiksi tien sivuun, jos se vain on turvallista eikä vaaranna muuta liikennettä. Sateessa ajaminen pahentaa raevaurioita ja voi heikentyneen näkyvyyden vuoksi aiheuttaa myös ulosajoja, Mattila lisää.

Raevauriot kannattaa korjauttaa nopeasti

Useimmissa tapauksissa raekuuron aiheuttama vaurio on jättänyt auton maalipinnan ehjäksi, jolloin niiden korjaamisessa voidaan hyödyntää PDR-menetelmää (Paintless Dent Repair). PDR-menetelmässä kolhut suoristetaan käsityönä vaurion taustapuolelta erikoisvalmisteisilla työkaluilla. Työkalu valitaan vaurion sijainnin mukaan ja kolhua työstetään niin kauan, kunnes auton pinta on suora.

– Raekuuron vahingoittaman auton korjaamiseen PDR-menetelmällä menee keskimäärin 2-3 työpäivää, riippuen toki auton merkistä ja mallista sekä vahinkojen sijainnista ja laajuudesta. PDR-menetelmä on perinteistä peltikorjausta edullisempi ja nopeampi korjaustapa sekä miellyttää myös ympäristötietoista autoilijaa, sillä maalaamista tai osien vaihtamista ei tarvita, Mattila toteaa.

– Raekuurojen aiheuttamat vauriot kannattaa korjauttaa kuntoon mahdollisimman nopeasti. Esimerkiksi syvissä lommoissa maalin pinta voi olla vaurioitunut, mutta tätä ei välttämättä näe ennen kuin lommoa on aloitettu korjaamaan. Rikkoutunut maalipinta taas aiheuttaa ruostumisriskin. Lisäksi pienet ja lähes huomaamattomat lommot voivat hoitamattomina laskea auton vaihtohyvityshintaa tai käydä seuraavalle omistajalle kalliiksi, kun vakuutus ei auton omistajan vaihduttua enää korvaakaan korjausta, Mattila jatkaa.

Lähde: Foreca

Vesa Mattila