Auton moottorin esilämmitys talven paukkupakkasilla tuo mukanaan monia päästö-, kulutus- ja turvallisuusetuja. Moni autoilija voi kuitenkin edelleen yllättyä siitä, että esilämmityksen hyödyt ovat huomattavia jo nollakeleillä ja että autoa ei välttämättä tarvitse pitää johdon jatkeena tuntikausia.
Auton esilämmitys on noussut jälleen ajankohtaiseksi lämpötilojen pudotessa koko maassa pakkasen puolelle. Tässä blogissa koostan ytimekkäästi tärkeimmät syyt sekä vinkit siihen, miksi ja miten autoa kannattaisi esilämmittää.
1. Lämmitä lähellä nollaa
Polttomoottoriauton esilämmitys helpottaa auton käynnistymistä todella kovilla pakkasilla – varsinkin, jos auton akku alkaa olla elinkaarensa päässä. Tästä huolimatta lämmitystä ei tulisi ajatella vain käynnistysavuksi ääriolosuhteisiin, sillä esilämmityksen hyödyt alkavat jo lämpötilan laskiessa lähelle nollaa.
2. Esilämmitys säästää rahaa ja ympäristöä
Kylmäkäynnistykseen verrattuna esilämmitetty moottori tuo mukanaan monia etuja. Esilämmitys säästää moottoria sekä vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä. Lisäksi lämmityksellä on mukavuus- ja turvallisuusetuja, jos käytössä on sisätilanlämmitin, sillä se voi helpottaa ikkunoiden skrapaamista ja vähentää huurtumista. Mikäli esimerkiksi päästöjen väheneminen ei arjen kiireiden keskellä riitä motivaattoriksi lämmitysjohdon kiinnittämiseen, on siis tosiaan hyvä muistaa, että esilämmityksellä säästää myös rahaa.
3. Yllättävän lyhyt aika voi riittää
Talvikelit eivät automaattisesti tarkoita tuntikausien lämmityssuositusta. Nollan tuntumassa tai pikkupakkasilla 30–60 minuutin lämmitys yleensä riittää, ja monille tutusta kahden tunnin lämmitysajasta on hyötyä vasta lämpötilan pudotessa kymmenen pakkasasteen alapuolelle.
Oman mausteensa lämmitysaikoihin tuovat toki lämmitystolppien moninaiset ajastusominaisuudet. Oman kokemukseni mukaan kahden tunnin oletuslämmitysaika on näissä järjestelmissä yleinen, mutta ajat voivat vaihdella. Oman tolpan toiminta kannattaakin tarkistaa, sillä tuntemalla sekä sen että lämmitysaikasuositukset saa mukavasti joustavuutta lähtöaikojen suunnitteluun.
4. Polttoainelämmittimellä hyötyjä ja haittoja
On mahdollista, että autossa ei ole lainkaan pistokkeesta virtansa ottavaa esilämmitintä. Sen sijaan käytössä voi olla polttoainekäyttöinen lämmitin, jonka suurin etu on lohkolämmittimen kaltaisia ratkaisuja nopeampi lämmitysaika.
Polttoainelämmittimen kanssa saa kuitenkin olla tarkkana, jos ajaa paljon lyhyitä matkoja. Lämmitin nimittäin kuluttaa akkuvirtaa, joten sen käytön jälkeen tulisi ajaa pidempi reissu. Muuten akku ei välttämättä ehdi latautua uudelleen ja auto voi jossain vaiheessa jättää käynnistymättä.
Lue myös: Viisi vinkkiä: Näin auton akku ei hyydy kesken talvikauden
5. Sähköauton esilämmityksessä sudenkuoppa
Sähköauton lämmityslaite voi kuluttaa säästä riippuen auton akun varauksesta jopa 15–25 %. Samoin penkinlämmittimet ja muut mukavuustekijät kuluttavat akkua. Akun varassa tehdyt lämmitystoimet ovat siis suoraan pois auton rangesta eli mahdollisesta ajomatkasta ilman lataustaukoa. Sähköauto kannattaakin esilämmittää auton ollessa latauksessa.
Talviliukkailla voi luonnollisesti tapahtua odottamattomia asioita, vaikka lähtövalmistelut olisivat täydelliset. Mikäli tien päällä kolahtaa, me Autoklinikalla autamme mielellämme. Sopivimman palvelun pariin pääset kätevästi verkkosivuiltamme tai soittamalla palvelunumeroomme 020 773 7437.
Turvallista talviautoilua toivottaen,
Valtteri Savolainen
Valtterilla on yli kymmenen vuoden kokemus eri tehtävistä Autoklinikalla. Tällä hetkellä hän toimii työnjohtajana pääkaupunkiseudulla sekä vastaa Autoklinikan tietojärjestelmien kehitystyöstä.