Siirry sisältöön
Etusivu
Blogi 27.1.2025

2# Sähköautoilla Winter Tourille – Talviajon käytännön haasteet ja vinkit

Vieraskynä: Kirsi Immonen, Tesla Club Finland

Sähköautoilla ajaminen talvisin on parhaimmillaan todella helppoa, mutta talvella ajaminen tuo mukanaan myös omat haasteensa, erityisesti pitkillä reissuilla. Kylmät ja arvaamattomat sääolosuhteet voivat asettaa autot ja kuljettajat koetukselle käyttövoimasta riippumatta.

Tesla Club Finland ja EV Winter Tour -tiimi järjestivät tammikuussa 2025 jo kuudetta kertaa EV Winter Rallye road tripin. Tällä kerralla ajoimme Helsingistä Hammerfestiin ja takaisin, yhteensä 3500 kilometriä. Reissumme tarjoili upeita maisemia, kuten revontulia Utsjoella ja Pyhällä, sekä jylhiä tuntureita Norjan ja Suomen Lapissa, mutta myös käytännön haasteita, erityisesti latausverkoston suhteen.

Reissu oli kokonaisuutena varsin sujuva ja ratti pysyi kokeneiden sähköautoilijoiden käsissä hyvin. Suurimmat haasteet tulivat latausverkoston käytettävyydestä ja latausten käynnistämisestä. Onneksi sääolosuhteet suosivat meitä: tiet pysyivät kuivina ja lämpötila pysyi pakkasella koko ajan, laskien jopa -34 asteeseen. Utsjoella ja Pyhällä pääsimme nauttimaan upeista revontulista, joiden loimu valaisi tien ja teki matkan joka hetkestä ainutlaatuisen.

Testissä lataussovellukset ja maksutavat

Reissu tarjosi myös erinomaisen mahdollisuuden koeajaa useita eri renkaita ja automalleja, kuten kitkoilla Polestar 2, 3 ja 4 Performance Pack, sekä nastoilla Tesla Model 3 Highland Performance ja Tesla Model X Plaid -autoja. Nämä autot edustavat kokoluokkansa ja mallistojensa viime vuoden parhaimmistoa ja joutuivat todelliseen testiin talvisessa Pohjolassa.

Koko matkan ajan käytimme useita eri lataussovelluksia ja maksutapoja niin Suomessa kuin Norjassakin. Erityisesti Suomen puolella latauskartta.fi sekä Chargefinder palvelu Norjassa auttoivat meitä löytämään latauspisteitä ja varmistamaan, että lataukset sujuivat mutkattomasti. Välillä haasteita ilmeni latausten käynnistämisessä tai latausajassa, kun latauskentän tehot loppuivat seurueemme saapuessa laturille yhtä aikaa. Myös arktisessa puhurissa kylmenneen akun lämmitys asetti omat haasteensa.

Muutamia faktoja omasta ajostani

Itse ajoin vuoden 2024 Tesla Model 3 Highland Performance -autolla. Ohessa muutamia ylös kirjaamiani faktoja matkan ajalta:

  • 3422 km matkalla käytin ajonaikaista energiaa 846 kWh.
  • Keskimääräinen kulutus koko matkalle oli 24,7 kWh/100 km.
  • Ladattu energia oli 1062 kWh.
  • Latausaika n. 17,4 tuntia ja kustannukset 405,98 €.
  • Pidin kabiinin lämpötilan 21,5-24,5 asteessa ja esilämmityksen päällä kaikille latureille, sekä lämmöt olivat päällä monesti pitkään koko päivän taukojen ajan. Mukavuustekijä itselleni.
  • Norjalainen talvimaisema oli karun kaunis, mutta latureiden saatavuus on hyvä tarkistaa etukäteen puhelinsovelluksilla yllätysten välttämiseksi.

Kirsin TOP 5 vinkit sähköauton talviajoon Pohjois-Norjassa ja -Suomessa

1. Suunnittele latauspisteet etukäteen: Käytä sovelluksia tarkistaaksesi latauspisteiden sijainnit ja varaustilanteen. Muista tarkistaa sovellusten maksutiedot.

2. Kulutuksen pienentäminen: Pidä kabiinin lämpötila maltillisena ja käytä esilämmitystä vain tarpeen mukaan.

3. Valmistaudu sääolosuhteisiin: Tarkista säätiedot ja varustaudu mahdollisiin kireisiin pakkaslukemiin. Vältä esimerkiksi latauskaapeleiden laittamista etukonttiin eli frunkkiin lukon jäätymisen varalta. Tarkista rengaspaineet – paine laskee ilman kylmetessä. Tarkista myös tuulilasinpesunesteen pakkaskestävyys.

4. Pidä latauskaapelit ja -liittimet puhtaina: Jäiset ja lumiset olosuhteet voivat vaikuttaa latauksen onnistumiseen. Kädenlämmittimet tai akkukäyttöiset lämmittävät puhaltimet eivät ole liioittelua lumihankeen pudonneen erämaalaturin kahvan elvytyksessä. Voit myös napata kaapelin pään varovasti kabiinin sisäpuhaltimen eteen.

5. Ota myös hidaslatauskaapelit mukaan: Mökeillä tai hiihtokeskuksissa on yhä paremmin tarjolla Type2- tai perinteistä suko-virtaa, jolloin omilla kaapeleilla on käyttöä. Muista kysyä lupa lataamiseen mökillä.

Norjan ja Suomen Lapin talvinen erämaa on jotain, mitä jokaisen sähköautoilijan tulisi kokea. Revontulien loiste, jylhät tunturit ja erämaan karu kauneus luovat ainutlaatuisen ajokokemuksen, jonka muistaa pitkään.

Toivottavasti näistä vinkeistä on apua talviajoon sähköautolla, olipa kyseessä hiihtolomamatka tai pidempi reissu pohjoiseen. Ja jos ikävä vaurio ajon aikana yllättää, niin Autoklinikan 24h palvelunumero 020 773 7437auttaa. Myös Autoklinikan verkossa saa ajan varattua nopeasti www.autoklinikka.fi

Turvallisia ajoja toivottaen,

Kirsi Immonen
Tesla Club Finlandin puheenjohtaja