Blogi 27.02.2019

Nopeasti vaihtuvat sääolosuhteet ovat viime viikkoina aiheuttaneet liukkaita ja vaarallisia tienpintoja ympäri Suomen. Riittävän turvavälin pitäminen edellä ajavaan onkin nyt erityisen tärkeää. Tuoreen tutkimuksemme mukaan turvavälit jäävät kuitenkin suomalaisilla helposti lyhyiksi, joten suositusten läpikäynti lienee paikallaan.

Turvavälien mahdollistamat reaktio- ja jarrutusajat ovat avainasemassa liikenneonnettomuuksien ehkäisemisessä. Tämän hetken liukkailla säillä onkin hyvä kysyä itseltään: Millaisia turvavälejä yleensä ajaessani pidän? Kuinka pitkä turvavälin olisi hyvä olla?

Yksinkertaiset peukkusäännöt

Liikenneturvan mukaan suositeltu turvaväli taajama-ajossa on puolet ajonopeudesta metreinä. Esimerkiksi 40km/h nopeudella turvavälin tulisi siis olla 20 metriä. Maantienopeuksilla suositukseksi nousee ajonopeus metreinä, mikä tarkoittaa esimerkiksi 80km/h nopeudella 80 metriä. Edellä mainitut ohjeet on kuitenkin annettu normaaleihin ajo-olosuhteisiin, eli tämän hetken liukkailla turvavälien tulisi olla entistä pidempiä.

Turvavälin metrien arviointi ratin takaa on hyvin haastavaa, joten matkan kulkemisajan tarkistaminen sekunneissa vaikkapa valotolppaa kiintopisteenä käyttäen voi antaa hyvän käsityksen siitä, kuinka turvallisella etäisyydellä parhaillaan ajetaan. Esimerkiksi kahdeksankympin alueella maantieajossa suositeltu turvaväli kääntyy noin neljän sekunnin ajomatkaksi. Apua voi saada myös moderneista lisävarusteista, kuten adaptiivisesta vakionnopeussäätimestä, jossa kuljettaja voi itse määrittää halutun etäisyyden edellä ajavaan autoon.

Noin kolmannes meistä arvioi turvavälin alakanttiin

Autoklinikan alkuvuodesta teettämä kyselytutkimus paljastaa, että suomalaiset autoilijat eivät tunne yleisimpiä turvavälisuosituksia. Taajama-ajossa 35 prosenttia vastanneista uskoo suosituksen olevan kahden auton mitta, eli alle kymmenen metriä, mikä on useimmilla ajonopeuksilla liian vähän. Vastapainoksi yhteensä 28 prosenttia arvioi turvavälin yläkanttiin, joko kaksin- tai nelinkertaiseksi suositukseen nähden.

Maantieajon tapauksessa 26 prosenttia autoilijoista uskoo suositellun turvavälin olevan viiden auton mitta, eli vain noin 20 metriä, ja 11 prosenttia ehdottaa taajamasuosituksen pätevän myös maantieajossa. Noin neljännes autoilijoista taas kertoo, että suositeltu turvaväli maantiellä ajettaessa on kaksi kertaa ajonopeus metreinä.

27 prosenttia vastanneista tuntee yllä mainitun todellisen turvavälisuosituksen taajamassa ja 29 prosenttia maantiellä. Molemmissa tapauksissa joka kymmenes myöntää, että ei tiedä suositeltua turvaväliä.

Riittävä turvaväli on ilo

Riittävän turvavälin pitäminen voi olla haastavaa eritoten, jos liikennettä on paljon. Tarkkaavaisuus ja maltti kuitenkin kannattavat. Yllätyksiin varautumisen lisäksi riittävä turvaväli tekee itse ajosta huomattavasti helpompaa, kun edellä ajavan vauhtimuutoksiin ei tarvitse reagoida niin nopeasti. Haluammekin haastaa nyt kaikki blogimme lukijat tarkkailemaan turvavälitottumuksia ajossa ja tarpeen mukaan hieman pidentämään turvavälejä.

Turvallista kevättalvea toivottaen,

Juha Heiskanen

PDR-asiantuntija

Juhalla on usean vuoden kokemus vauriokorjaamisesta. Hän on Autoklinikan PDR-asiantuntija eli erikoistunut kolhun korjaukseen maalaamatta.