Blogi 11.07.2018

Kesälomilla moni suuntaa ulkomaille omalla autollaan, ja liikennevahinkoja sattuu suomalaisille eniten ulkomailla juuri kesäkuukausina. Onkin suositeltavaa varautua odottamattomiin liikennetilanteisiin hyvissä ajoin ennen reissua.

Kolaritilanne säikäyttää aina, eikä hätätilanteessa osaa välttämättä toimia – etenkin jos onnettomuus sattuu vieraassa maassa. Ulkomailla liikennekulttuuri eroaa usein suomalaisesta ajotavasta: vieras liikenneympäristö, erilaiset nopeusrajoitukset ja väistämisvelvollisuudet saattavat aiheuttaa harmittavia tilanteita.

Tämä näkyy pohjoismaisen hätäpalveluyrityksen SOS Internationalin tilastoissa, joiden mukaan vuonna 2017 ulkomailla sattuneista liikennevahingoista lähes puolet tapahtui heinä- ja elokuussa. Ennen matkalle lähtöä on siis hyvä selvittää, miten kolari- tai onnettomuustilanteen toimintatavat matkakohteessa eroavat Suomesta.

Miten toimia vahingon sattuessa?

Onnettomuuden vakavuudesta riippuen tärkeintä on ensin estää lisävahingon syntyminen ja huolehtia mahdollisista loukkaantuneista, kuten kotimaassakin. Poliisi kannattaa kutsua aina paikalle, vaikka kyseessä ei olisi henkilövahinko.

Matkan jatkaminen voi vaatia korjaus- ja hinauspalvelua tai sijaisauton. Ongelmatilanteissa on parasta ottaa yhteys välittömästi oman vakuutusyhtiön päivystävään numeroon, josta saa neuvoja tilanteessa toimimiseen. Pienissä vauriotapauksissa reissaajaa ohjeistetaan usein valokuvaamaan ja korjauttamaan välittömät vauriot kyseisessä maassa turvallisen ajon jatkamiseksi. Lopullinen, laajempi korjaus vahinkoa edeltävään kuntoon tehdään yleensä kuitenkin vasta kotimaassa.

Vakuutusyhtiö saattaa myös vaatia vaurioiden tarkastusta vahinkomaassa ennen korjausta, jonka jälkeen se antaa vahinkoilmoituksen myötä korjaamolle laskutusluvan. Tällöin kuljettajan on varauduttava maksamaan kaskovakuutuksen omavastuu autoa noudettaessa.

Miten varautua vahinkoihin jo ennen lähtöä?

Ulkomailla omalla autollaan matkaavia suosittelen ehdottomasti hankkimaan Kansainvälisen autoliitto säätiön (FIA Foundation) pelastuskortin (Rescue Sheet), joka on käytössä useissa Euroopan maissa. Autoon asetettavan kortin avulla pelastushenkilöt tietävät, kuinka ihminen saadaan turvallisesti ja nopeimmin ulos kyseisestä automallista.

Pelastuskortin ohella jauhesammutin, heijastinliivi ja ensiapulaukku kannattaa hankkia matkaan mukaan. Monissa maissa laki nimittäin vaatii niiden kuljettamista ajoneuvossa. Autoliitosta taas saa kansainvälisen ajokortin, joka voi helpottaa onnettomuustilanteen selvittämistä viranomaisten kanssa. Hätätilanteissa suomalaisia avustaa myös ulkoministeriön päivystyskeskus, mutta ensisijaisesti apua antavat kyseisen maan viranomaiset.

Ennen matkaa kannattaa lisäksi tarkistaa ajoneuvon vakuutusten voimassaolo, vakuutusturva ja toimintaohjeet. Onnettomuustilanteessa on tehtävä vastapuolen kanssa kansainvälinen vahinkoilmoitus, jonka saa Liikennevakuutuskeskuksesta.

Lisätietoa pelastuskortin käytöstä löydät Autoliiton sivuilta. Pelastuskortin voit ladata ja tulostaa täältä. Kansainvälisen vahinkoilmoituslomakkeen saa matkalle mukaan Liikennevakuutuskeskuksen sivuilta.

Turvallista loma-autoilua toivottaen,

Pentti Oksanen

Myynti ja sidosryhmäsuhteet

Pentillä on pitkä kokemus autoalasta etenkin yritysautoilun saralta. Hän vastaa Autoklinikalla palveluiden myynnistä yritys- ja vakuutusyhtiöasiakkaille.