3# Nykypäivän tuulilasivauriot ja Teslojen tuulilasin vaihdot ja tuulilasin korjaukset
Vieraskynä: Kirsi Immonen, Tesla Club Finland

Nastan tai kiven lentäessä tuulilasiin saattaa autoilijalta päästä pari voimasanaa. Mutta milloin tuulilasin voi korjata ja milloin se on vaihdettava? Entä ovatko nykylasit herkempiä rikkoutumaan kuin ennen? Mitä erikoispiirteitä liittyy Teslojen tuulilasivaurioiden korjauksiin?
Perheemme Teslojen tuulilaseja on korjattu Autoklinikalla kahdesti ja tuulilasi on jouduttu vaihtamaan kolme kertaa. Autoihimme kertyy paljon kilometrejä, joten on todennäköistä, että lasiin osuu kiviä tai nastoja – varsinkin keväisin.
Iskemän korjaukset sujuivat Autoklinikalla aina varsin nopeasti ja vaivatta. Molemmilla kerroilla ajoin korjaamolle ilman ajanvarausta ja lasi saatiin kuntoon alle puolessa tunnissa. Yllätyin erityisesti siitä, miten hyvältä lopputulos näytti, vaikka alkutilanne oli maallikon silmin melko pahan näköinen.
Myös Teslojemme tuulilasin vaihdot ovat hoituneet Autoklinikalla helposti. Yksi lasin vaihtoon johtaneesta vauriosta sai alkunsa pienestä lasin reunassa olleesta osumasta, joka lähti laajenemaan auton esilämmityksen vuoksi isoksi halkeamaksi. No, samalla pääsimme eroon myös lasissa olleista kulumista ja naarmuista.
Autoklinikka hoiti tuulilasin vaihdoissa myös tarvittavat ilmoitukset vakuutusyhtiölle, joten itse piti vain varata aika verkossa ja tuoda auto korjaukseen sovittuna ajankohtana.
Milloin tuulilasivaurio voidaan vielä korjata?
Pienet iskemät tuulilasissa saadaan yleensä paikattua hartsilla. Hyvä nyrkkisääntö on, että jos iskemä tuulilasissa on alle kahden euron kolikon kokoinen, se saadaan usein korjaamalla kuntoon. Ensiapuna iskemän yllättäessä kannattaa käyttää ”tuulilasilaastaria” tai muuta läpinäkyvää teippiä, jotta vaurion sisään ei pääse likaa tai kosteutta. Jos korjaus päästään tekemään mahdollisimman pian vaurion synnyttyä, saadaan korjausjäljestä yleensä lähes huomaamaton.
Tuulilasin korjaus hoituu Autoklinikalla alle puolessa tunnissa ja jos autossa on lasivakuutus, on korjauskäynti veloitukseton eli vakuutusyhtiö maksaa korjauksen kokonaisuudessaan. Ajan korjaukseen voi varata etukäteen verkossa tai ajaa lähimmälle Autoklinikalle ilman ajanvarausta arkisin klo 9-15.
Jos lasi on haljennut, siinä on isompi särö, tai iskemä sijaitsee sellaisessa kohdassa, että sen paikkaaminen ei ole mahdollista, on lasi vaihdettava. Ajan tuulilasin vaihtoon voi varata Autoklinikan verkossa tai soittamalla asiakaspalveluun 020 773 7437. Tuulilaisin vaihto hoituu Autoklinikalla päivässä ja jos autossa on lasivakuutus, maksaa vaihto vakuutuksen omavastuuosuuden verran.
Tuulilasien ohella Autoklinikalla hoituu myös auton muiden lasipintojen kuten kattoikkunoiden korjaukset ja vaihdot. Etenkin Tesloissa kattoikkunat ovat varsin isoja. Niiden kiveniskemät saadaan Autoklinikalla kuntoon yhtä nopeasti kuin tuulilasienkin.
Ovatko nykyautojen tuulilasit herkempiä lasivaurioille?
Varsinkin Tesloissa lasipintaa on runsaasti. Ylipäätään tuulilasien pinta-ala on kasvanut kaikissa autoissa reippaasti viimeisen 15 vuoden aikana, joka on lisännyt tuulilasivaurioiden määrää. Osuma suurempaan pintaan on todennäköisempi. Uusissa autoissa käytettävät tuulilasit ovat myös ohuempia, joten ne ovat herkempiä vaurioille.
Nykyisin tuulilasi on myös osa auton kantavaa rakennetta, jolloin lasiin kohdistuu enemmän jännitettä. Tämä taas vaikuttaa lasin halkeamisherkkyyteen osuman sattuessa kohdalle.
Pieniksi siruiksi ei auton tuulilasi voi kuitenkaan enää uusissa autoissa hajota, sillä etenkin tuulilasit ovat laminoitua lasia. Laminoitu lasi koostuu kahdesta lasikerroksesta, joiden välissä on kalvo. Kalvo tekee lasista kestävämmän ja estää sen sirpaloitumisen pieniksi paloiksi.
Teslojen tuulilasit kalibroitava vaihdon jälkeen
Teslan tuulilasissa on paljon tekniikkaa, kuten kameroita, antureita ja lämmitysvastuksia. Myös tuulilasin koko vaihtelee Teslan mallin mukaan, esimerkiksi Model X tuulilasi on todella suuri verrattuna Model 3 lasiin.
Tesla käyttää tuulilasin kameroita autopilot-järjestelmän apuna ja nykyisin myös esimerkiksi pysäköinnin etäisyyksien mittaamiseen. Kameratekniikka kuten myös muut ajoa avustavat järjestelmät tulee kalibroida lasin vaihdon jälkeen. Tämä koskee Teslojen lisäksi myös perinteisiä polttomoottoriautoja, jos niiden tuulilasissa on lisätekniikkaa.
Kalibroinnilla varmistetaan, että tuulilasin kaikki toiminnot, kuten kamerat ja lämmitys toimivat moitteettomasti. Riippuen automerkistä kameratekniikan kalibrointi suoritetaan joko paikan päällä korjaamolla tai autoa ajamalla. Se kumpaa tapaa käytetään, riippuu auton valmistajan ohjeista.
Tesloissa kameroiden kalibrointi suoritetaan aina ajamalla. Noin 15 minuuttia kestävän ajon aikana auton avustavat järjestelmät oppivat, missä tien kaistaviivat kulkevat.
Kevät on herkkää aikaa tuulilasivaurioille
Etenkin keväisin tuulilasivaurioita sattuu paljon. Hyvä tapa ehkäistä lasivaurioiden syntyä on muistaa riittävä turvaväli edellä ajavaan autoon sekä maltilliset ajonopeudet. Erityisesti rampeissa kannattaa pitää etäisyyttä edellä kiihdyttävään autoon ja renkaista herkästi tuulilasiin napsahtelevaan soraan ja nastoihin.
Jos kuitenkin vaurio yllättää, saa Autoklinikalta nopea avun.
Turvallisia kevätajoja toivottaen,
Kirsi Immonen
Tesla Club Finlandin puheenjohtaja