65 % suomalaisista ei tiedä, mitä tuulilasin kalibrointi tarkoittaa – kyse on tärkeästä turvallisuustoimenpiteestä

Autoklinikan teettämä kysely paljastaa aukon suomalaisten autotietämyksessä: vain 35 prosenttia suomalaisista kokee tietävänsä, mitä tuulilasin kalibrointi tarkoittaa. Autoklinikan tuulilasikouluttaja Ken Silvander muistuttaa, että tuulilasin kalibrointi on olennainen osa uusien autojen vauriokorjausta, jotta ajoneuvon ajoa avustavat järjestelmät toimisivat moitteetta.
Tuulilasin kalibrointi tuntuu Autoklinikan teettämän kyselyn perusteella olevan varsin tuntematon toimenpide enemmistölle suomalaisista. Kyselyyn vastanneista vain noin joka kolmas tiesi, mitä sillä tarkoitetaan.
– Nykyautoissa on monia kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuten kaistavahti, hätäjarrutusavustin ja liikennemerkkien tunnistus, jotka tukeutuvat tuulilasiin kiinnitettyihin kameroihin ja antureihin. Jos lasi vaihdetaan, nämä järjestelmät täytyy kalibroida uudelleen, jotta ne toimivat tarkasti ja turvallisesti, sanoo Autoklinikan tuulilasikouluttaja Ken Silvander.
Tuulilasin kalibrointi on syytä tehdä aina esimerkiksi tuulilasivaihdon yhteydessä tai kolarin jälkeen. Kalibrointia tarvitaan myös, jos kamerat irrotetaan huollossa tai auton alustageometriaa muutetaan.
– Uusi asennettava tuulilasi voi poiketa alkuperäisestä millimetrin kymmenesosan verran, ja jo se voi riittää häiritsemään kameroiden toimintaa, Silvander varoittaa.
Kalibrointi voidaan tehdä staattisesti tai dynaamisesti valmistajan määrittelemällä tavalla. Silvander neuvoo, että kalibrointi kannattaa tehdä aina korjaamolla, jonka vakuutusyhtiöt ovat valtuuttaneet tehtävään.
– Joissakin korjaamoissa kalibrointi ei aina sisälly lasinvaihtopalveluun ja siksi autoilijan kannattaa aina varmistaa, että toimenpide tehdään. Kalibroinnin laiminlyönti voi johtaa siihen, että auton turvallisuusjärjestelmät eivät toimikaan odotetusti, Silvander sanoo ja jatkaa:
– Kyse ei ole vain tuulilasista, vaan siitä, miten auto havaitsee ja reagoi ympäristöönsä. Kalibrointi on osa ajoneuvon älyä, ja sen unohtaminen on riski, jota ei kannata ottaa, asiantuntija korostaa.
Kyselyn toteutti Norstat kesäkuussa Norstat Express -paneelin kautta ja kyselyyn vastasi 500 henkilöä.
Lisätietoja:
Ken Silvander
Autoklinikka-yhtiöt Oy
ken.silvander@autoklinikka.fi
www.autoklinikka.fi