Tiedotteet 30.09.2018

Autoklinikan järjestämät taskuparkin SM-kisat oteltiin tänään ensimmäistä kertaa Espoossa kansallisen Pysäköintipäivän kunniaksi. Tiukassa ottelussa voittoon itsensä peruutti Mikko Summa 35,8 sekunnin ajalla.

Taskuparkin SM-kisat yllättivät järjestäjänsä Autoklinikan suosiollaan.

– Saimme kisaan useita kymmeniä ilmoittautumisia ja täytimme kisan kilpailupaikat ilmoittautumisjärjestyksessä. Olemme erittäin iloisia siitä, että kisaan valikoitui mukaan iältään ja asuinpaikkakunniltaan hyvin monipuolinen nais- ja miesjoukko, myyntijohtaja Pentti Oksanen Autoklinikalta kertoo.

Ensimmäisen Suomen mestaruuden vei kotiin 24 osallistujan joukosta Kirkkonummelta kotoisin oleva 42-vuotias Mikko Summa, joka teki taskuparkin 35,8 sekunnissa. Hänet palkittiin juhlallisin menoin 500 euron matkalahjakortilla. Toiseksi sijoittui helsinkiläinen Timo Savilahti 42 sekunnin ajallaan ja kolmanneksi helsinkiläinen Rosa Vuolaspuro 47 sekunnin suorituksella.

–  Pitää sanoa, että tämä voitto tuntuu aivan ennenkokemattomalta, koska kisakin järjestettiin ensimmäistä kertaa, tuore taskuparkin Suomen mestari kuvaili tuntemuksiaan heti voiton jälkeen.

Summa tunnustautuu autoihmiseksi.

–  Aivan kylmiltään en kisaan lähtenyt ja valmistauduin kyllä harjoittelemalla. Aika paljon tulee muutenkin vuodessa autoiltua. Tänään juhlitaan voittoa vaimon kanssa ravintolapäivällisen merkeissä, Summa sanoo.

Kauppakeskus Ainoassa järjestetyt taskuparkin SM-kisat ovat osa kansallista Pysäköintipäivää, jolla vahinkokorjaamo Autoklinikka haluaa kiinnittää huomiota turvalliseen pysäköintiin.

– Idea taskuparkin SM-kisoihin syntyi, kun viime vuonna teettämästämme kuluttajakyselystä kävi ilmi, että vain 22 prosenttia kokee hallitsevansa taskuparkin erinomaisesti. Yksittäisistä vahinkotyypeistä yleisimpiä ovat peruutusvauriot, ja toivomme, että kisan avulla tietoisuus turvallisesta pysäköinnistä lisääntyisi, Oksanen sanoo ja jatkaa:

– Kisassamme taskuparkki piti tehdä todella ahtaaseen tilaan. Suoritukset todistivat sen, että taskuparkki on tekniikkalaji, joka vaatii harjoittelua.

Näin teet taskuparkin turvallisesti:

• Varmista, että autosi pituuden lisäksi sinulla on noin metri tilaa sekä edessä että takana.
  • Aja edessä olevan auton rinnalle. Tarkista, että oman autosi perä on vieressä olevan auton perän kohdalla. Muista laittaa vilkku päälle!
  • Käännä ratti ääriasentoon oikealle. Peruuta autoa, kunnes takana oleva auto näkyy kokonaan sivupeilissäsi.
  • Käännä autosi pyörät suoraan ja jatka peruuttamista.
  • Peruuta, kunnes autosi etupuskuri on edellä olevan auton perän kohdalla. Käännä ratti ääriasentoon vasemmalle ja jatka peruuttamista.
  • Kun autosi on kääntynyt paikalleen, suorista renkaat. Tarkista, että takana olevalle autolle jää tilaa poistumiseen.

Autoklinikan nettisivuilta löytyvän testin avulla voi selvittää, kuinka hyvin pysäköintisäännöt ovat teoriassa hallussa.

Pentti Oksanen, Autoklinikka-yhtiöt Oy
Puh: +358 400 339 920, email: poksa@autoklinikka.fi