Tiedotteet 15.06.2018

Kyydin, varavirran tarjoaminen tai avun soittaminen paikalle ovat pelastaneet monta tilannetta liikenteessä. Autoklinikan Sankari Liikenteessä -kampanjalla jaettiin kiitosta henkilöille, jotka ovat vahingon sattuessa tarjonneet kanssakulkijoilleen apuaan. Aina ei kuitenkaan selvitä säikähdyksellä. Jokainen autoilija voi varautua vakavampiin tilanteisiin pelastuskortilla, joka helpottaa pelastushenkilöstön toimintaa.

 Apu hädän hetkellä on korvaamatonta, varsinkin liikenteessä. Useimmiten käsitys tapahtuneesta – ja sitä kautta tarve kiittää – herää kuitenkin vasta jälkeenpäin, jolloin auttaja on jo jatkanut matkaansa. Kolarikorjaukseen erikoistuneen Autoklinikan Sankari Liikenteessä -kampanja innoitti lukuisia ihmisiä eri puolilta Suomea jakamaan tarinoitaan heitä tien päällä auttaneista henkilöistä.

Järvenpääläinen Virpi oli siskonsa ja poikansa kanssa matkalla Raahesta Ouluun, kun hänen autonsa alkoi päästää savua. Auto oli jätettävä tien pientareelle, ja Virpi matkakumppaneineen jännittivät, kuinka ehtisivät Oulusta lähtevään junaan ajoissa. Paikalle saapunut ohikulkija kuitenkin tarjoutui hinaamaan auton lähimmälle huoltoasemalle ja antoi Virpin seurueelle vielä kyydin Ouluun.

— Olemme miettineet jälkeenpäin lämmöllä meitä auttamaan pysähtynyttä henkilöä. Hänen ystävällisyytensä, rauhallinen toimintansa ja nokkeluus tilanteessa pelastivat lomaltapaluumatkamme, Virpi kiittelee.

Kaikki kampanjassa kerätyt tarinat kävi läpi asiantuntijaraati, jonka jäseniin kuuluivat Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen vanhempi konstaapeli Petri Kajanne, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen sekä Helena Ruuska Autoklinikan asiakaspalvelusta. Raati valitsi yli 60 tarinan joukosta vaikuttavimmat kertomukset, joissa auttajan neuvokas toiminta oli pelastanut vaarallisen tai pulmallisen tilanteen liikenteessä.

Raadin esiin nostamissa tarinoissa esimerkiksi huono sää oli aiheuttanut hankalia tilanteita matkustajille. Joskus auttaja on myös itse aiheuttanut vaaratilanteen, mutta jäänyt auttamaan tilanteessa osallisina olleita. Ruuska nostaa esimerkiksi tapauksen, jossa nuori mieskuski törmäsi suojatietä ylittäneeseen naiseen. Nuorukainen auttoi naisen tieltä sivuun, varmisti että tämä oli kunnossa sekä soitti paikalle poliisin ja ambulanssin.

— Vahinkoja sattuu liikenteessä, mutta on hienoa huomata, että tilanteesta myös kannetaan vastuu. Reippaalla toiminnalla voi vähentää tilanteen aiheuttamaa pelkoa, sanoo Ruuska.

Pelastuskortti autossa jouduttaa avunantoa onnettomuuden sattuessa

Uudemmat autot tarjoavat enemmän suojaa matkustajille muun muassa sähköjännitteiden, turvatyynyjen sekä suurlujuusteräksen ansiosta. Ne voivat onnettomuuden sattuessa kuitenkin myös hidastaa pelastustyötä.

Autoklinikka suositteleekin hankkimaan kansainvälisen yksityisautoilun keskusjärjestö FIA:n kehittämän pelastuskortin, joka on jo käytössä useissa Euroopan maissa. Autoon asennettavan pelastuskortin avulla pelastustyöntekijät saavat nopeasti tietoa, kuinka saada ihmiset nopeimmin ulos kyseisestä automallista. Lisätietoa pelastuskortin käytöstä löydät Autoliiton sivuilta. Pelastuskortin voit ladata ja tulostaa täältä.

Sankari Liikenteessä -kampanjan voittajatarina – Virpi pelastettiin tienposkesta

Tarkempaa tietoa sankaritarinoiden hausta: www.sankariliikenteessä.fi

Sankari Liikenteessä -kampanja oli jatkoa Autoklinikan teettämälle kyselytutkimukselle, jossa kartoitettiin suomalaisten valmiutta auttaa onnettomuustilanteissa. Kyselytutkimuksen toteutti autoiluun ja liikkumiseen erikoistunut markkinatutkimustoimisto Value Clinic Oy. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 1064 mannersuomalaista ja otos kerättiin viikoilla 5-7 internetpohjaisella kyselylomakkeella, johon vastaajat kutsuttiin sähköpostitse.