Tiedotteet 30.01.2019

Maan johtavan kolarikorjaamon Autoklinikan kyselytutkimus paljastaa, että lähes puolet suomalaisista ei ole valmiita maksamaan saadakseen sähkö- tai hybridiauton perinteisen polttomoottoriauton sijaan. Lisähinta, jonka useimmat kuluttajat ovat valmiita maksamaan sähkö- tai hybridiautosta, rajoittuu useimmilla muutamaan tuhanteen euroon.

Autoala ja -teknologia kehittyvät kovaa vauhtia, ja muun muassa yksityisautoilun päästökysymyksiin haetaan ratkaisuja uusista, ympäristöystävällisemmistä ajoneuvoista. Tästä huolimatta moni suomalaisista ei ole vielä valmis maksamaan sähkö- tai hybridiautosta perinteistä polttomoottoriautoa enemmän.

– Suomen ilmastopaneeli on nostanut tavoitteeksi saada Suomeen 850 000 sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Samalla Ilmastopaneeli on esittänyt polttomoottoriautoille tuontikieltoa vuodelle 2025 ja ostokieltoa vuodelle 2027. Autoliitto* pitää kuitenkin tavoitetta varsin kovana, ja tekemämme kyselytutkimuksen valossa tavoitteen saavuttaminen vaatinee tuntuvia tukitoimia sähköautojen hintojen laskemiseksi, Pentti Oksanen Autoklinikalta arvioi.

Autoklinikan teettämän kyselytutkimuksen mukaan yli 46 prosenttia suomalaisista ei ole valmis maksaman enempää uudesta sähkö- tai hybridiautosta polttomoottoriautoon verrattuna. Noin 14 prosenttia vastaajista voisi maksaa sähkö- tai hybridiautosta 1 000 euroa enemmän, ja 24 prosenttia olisi valmis maksamaan 2 000-5 000 euroa enemmän. Vain 16 prosenttia kertoi suostuvansa maksamaan yli 5 000 euroa lisää saadakseen käyttöönsä sähkö- tai hybridiauton.

Nuoret ikäluokat kokevat aiheen tärkeämmäksi kuin pitkän linjan ajajat. 18-22-vuotiaiden joukossa 32 prosenttia vastanneista ei maksaisi lisää sähkö- tai hybridiautosta, ja samalla 2 000-5 000 euron hinnankorotukset hyväksyvien osuus nousee yli 28 prosenttiin. 56-80-vuotiaiden joukossa vastaavat osuudet ovat 53 ja 21 prosenttia.

– Suomalaisten ostokäyttäytymiseen pureutuvat tutkimukset ovat kerta toisensa jälkeen todenneet, että autonhankkijoiden päätöksiin vaikuttaa kaikkein eniten ajoneuvon hinta. Lisäksi meillä ostetaan moninkertainen määrä käytettyjä autoja uusiin verrattuna. Valtaosa täyssähköautoista koostuu vielä toistaiseksi kalliimmista premium-malleista, mikä selittää hyvin sen, ettei kategoria tunnu monille autoilijoille sopivalta, Oksanen kertoo, ja jatkaa:

– Pienistä nykyvolyymeista huolimatta panostamme Autoklinikalla tuntuvasti sähköautoteknologioiden tuntemukseen ja viimeisimpään korjausosaamiseen, sillä haluamme olla osaltamme johtamassa alan murrosta. Yrityspuolella autokannan muutos on nähtävissä jo hieman vahvemmin. Pistokehybridien osuus tänä vuonna rekisteröitävistä työsuhdeautoista on merkittävä ja pystymme osaamisellamme palvelemaan yritysasiakkaitamme myös uusimman teknologian osalta.

Autoklinikan tilaaman tutkimuksen toteutti SynoInt joulukuussa nettipaneelina, ja siihen osallistui 1009 18-80-vuotiasta suomalaista. Otos oli väestöä demografisesti edustava.

*Lähde: https://news.cision.com/fi/autoliitto/r/sahkoautokeskustelu-uhkaa-vanhentaa-autokantaa,c2684967

Lisätietoja:
Pentti Oksanen, Autoklinikka-yhtiöt Oy
Puh: +358 400 339 920
email: poksa@autoklinikka.fi