Tiedotteet 12.09.2018

Autoklinikan tilaamasta kyselystä selviää, että lähes kolmasosalla on parkkialueiden välisten väylien väistämissäännöt hakusessa. Turvallisen pysäköinnin edistämiseksi kolarikorjaamo Autoklinikka on julistanut syyskuun viimeisen lauantain kansalliseksi Pysäköintipäiväksi. Teemapäivän kunniaksi järjestetään taskuparkin SM-kisat Espoon Tapiolassa.

Vakuutusyhtiöiden tietoon tulee vuosittain yli 40 000 parkkipaikoilla sattunutta vahinkoa, ja niiden osuus on lähes puolet kaikista liikennevahingoista.

– Eniten vahinkoja sattuu peruuttaessa, vaikka autojen kehittyvä turvatekniikka vähentääkin parkkipaikoilla sattuneita kolareita. LähiTapiolan vahinkotilastojen mukaan yli puolessa parkkipaikalla sattuneissa vahingoissa korjauskustannukset olivat yli 1 000 euroa, liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen LähiTapiolasta kertoo.

Autoklinikan teettämän kyselyn mukaan yksi merkittävä syy pysäköintivahinkoihin saattaa olla tietämättömyys pysäköintialueen säännöistä. Lähes joka kolmas vastaaja ei tiennyt, ovatko väylien väliset risteykset parkkialueilla tasa-arvoisia.

– Parkkipaikoilla väylien väliset risteykset ovat aina tasa-arvoisia, ellei liikennemerkein ole toisin määrätty. Kannattaa myös muistaa, että pysäköintialueella tulisi aina liikkua ajoväyliä pitkin, eikä oikoa parkkiruutujen kautta, Pentti Oksanen Autoklinikalta sanoo.

Parkkiruutuun peruuttaminen mietityttää

Peruutustilanteet ovat yksi yleisimmistä syistä pysäköintialueella sattuviin vahinkoihin. Lähes kolmannes vastaajista ei osannut kertoa, kenen kuuluu väistää, kun autonsa peruuttaa ajoväylältä parkkiruutuun.

– Ajoväylältä parkkiruutuun peruutettaessa väistämisvelvollisuus on aina peruuttajalla. Toivoisin kuitenkin autoilijoilta kohteliaisuutta ja tilannetajua, jotta jo peruuttamisen aloittanut autoilija pääsisi ruutuunsa, Oksanen muistuttaa ja jatkaa:

– Turvallisuussuositusten mukaan auto kannattaa pysäköidä siten, että liikkeellelähtö voi tapahtua keula edellä, sillä peruuttamalla liikkeelle lähteminen sisältää aina enemmän riskejä. Kyselymme mukaan vain joka neljäs autoilija kertoo kuitenkin pysäköivänsä näin.

Toista kertaa vietettävälle Pysäköintipäivälle näyttää olevan tutkimuksen valossa tarvetta. Vajaa puolet vastanneista myöntää, ettei kiinnitä pysäköintitapaansa tarpeeksi huomiota ja auto tulee pysäköityä huolettomasti. Vakuutusyhtiö Ifin vahinkotilastojen perusteella eri-ikäisille kuskeille sattuu melko saman verran vahinkoja pysäköidessä.

– Hieman keskimääräistä enemmän parkkipaikoilla autoaan naarmuttavat 25–34-vuotiaat. Paikkakuntakohtaisia eroja pysäköintivahingoissa on jonkin verran: autojen määrään suhteutettuna niitä sattuu eniten pääkaupunkiseudulla ja Oulussa. Suhteessa vähiten pysäköintivahinkoja sattuu puolestaan isoista kaupungeista Salossa, Kouvolassa ja Hämeenlinnassa, ajoneuvovakuutuksista vastaava tuotepäällikkö Peter Roselius Ifistä sanoo.

Haussa taskuparkin Suomen mestari

Pysäköintipäivän kunniaksi Autoklinikka järjestää lauantaina 29.9.2018 klo 13-15.30 taskuparkin SM-kisat kauppakeskus Ainoan pysäköintialueella Espoossa. Kilpailu on avoin kaikille ja mukaan voi ilmoittautua Autoklinikan www-sivuilla osoitteessa: https://www.autoklinikka.fi/pysakointipaiva

– Maineen ja kunnian lisäksi maamme ensimmäiselle taskuparkin Suomen mestarille on luvassa 500 euron arvoinen matkalahjakortti ja kaikkien osallistujien kesken arvotaan muita mukavia palkintoja. Paikan päällä on myös CAP Autokoulu antamassa vinkkejä yleisölle pysäköinnistä, Oksanen kertoo.

Omaa tietämystään pysäköintiin liittyen voi testata myös Pysäköintipäivän nettisivuilta löytyvän testin avulla. Tulos kertoo, onko pysäköintialueen säännöt jo hyvin hallussa vai olisiko niissä vielä mahdollisesti kertaamisen varaa: https://www.autoklinikka.fi/pysakointitesti/

Mitä kannattaa huomioida parkkihalliin pysäköidessäsi – katso video!

Pysäköintipäivän teeman mukaisesti Autoklinikka haluaa antaa vinkkejä turvalliseen pysäköintiin parkkihalleissa oheisen videon avulla.

Kyselytutkimuksen toteutti autoiluun ja liikkumiseen erikoistunut markkinatutkimustoimisto Value Clinic Oy. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 1169 mannersuomalaista, ja otos kerättiin kesä- ja heinäkuun aikana internetpohjaisella kyselylomakkeella, johon vastaajat kutsuttiin sähköpostitse.

Pentti Oksanen, Puh: +358 400 339 920, email: poksa@autoklinikka.fi