en ru Avaa valikko
Huolehditko työsuhdeautosta kuin omastasi? – Korjausten väliin jättäminen on turvallisuusriski ja tuo lisäkuluja

Huolehditko työsuhdeautosta kuin omastasi? – Korjausten väliin jättäminen on turvallisuusriski ja tuo lisäkuluja

Autoklinikan alkuvuodesta tekemän tutkimuksen mukaan miehet suhtautuvat työsuhdeautoon naisia huolettomammin. Pienetkin vauriot kannattaa kuitenkin korjauttaa kuntoon aina mahdollisimman pian myös yritysauton kohdalla. Näin vaurio ei pääse ajan saatossa laajenemaan ja korjauskulut pysyvät pienempinä. Ehjä auto lisää myös kuljettajan ajoturvallisuutta. 

Suhtautuminen työsuhde-etuna saatuun yritysautoon vaihtelee sukupuolten välillä. Siinä missä naisista 100 prosenttia suhtautuu työsuhdeautoon kuin omaansa, miehistä 33 prosenttia kertoo suhtautumisensa olevan huolettomampaa. Tiedot selviävät vauriokorjaamo Autoklinikan teettämästä tutkimuksesta.

– Tulos on jopa hieman yllättävä. Olen aiemmin työskennellyt leasingyhtiöissä ja kokemukseni pohjalta miehet käyttävät naisia enemmän aikaa auton valintaan ja eri vaihtoehtojen puntaroimiseen. Tämän perusteella voisi ajatella, että he myös huolehtisivat autosta hyvin, pohtii Autoklinikan myyntijohtaja Pentti Oksanen.

Työntekijän käytössä oleva auto on usein myös osa yrityksen brändiä ja edustavassa kunnossa oleva auto viestii, että yrityksessä hoidetaan asiat hyvin. Imagon lisäksi auton kunnolla on merkitystä ennen kaikkea työntekijöiden turvallisuuteen.

– Auton hyvä kunto on myös turvallisuuskysymys. Pienikin vaurio voi aiheuttaa ongelmia ja haitata ajoturvallisuutta. Korjaamisen kustannukset yleensä myös kasvavat, jos vaurio on ollut pitkään hoitamatta ja päässyt laajenemaan.

Nopea korjaus tuo suuret säästöt

Yksi esimerkki pieneltä tuntuvista, mutta nopeasti leviävistä vaurioista ovat tuulilasiin osuneet kiveniskemät. Pienen pienestä säröstä saattaa nopeasti kasvaa koko tuulilasin mittainen halkeama, joka haittaa myös ajonäkyvyyttä ja vaikuttaa turvallisuuteen.

– Korostetusti juuri yritysautoissa on nähtävissä trendi, jossa lasin korjaamista vältetään ja asioimaan tullaan vasta sitten, kun lasi on jo vaihtokuntoinen, toteaa Oksanen, ja jatkaa:

 – Tein juuri yhdelle yritysasiakkaallemme raportin, jossa kävi ilmi, että vain 6 prosenttia tuulilasiin liittyvistä töistä oli kiveniskemän korjauksia ja loput 94 prosenttia tuulilasin vaihtoja. Tämä kertoo siitä, kuinka yleistä tuulilasin pienten vaurioiden korjaamatta jättäminen on, vaikka aikaa korjaukseen menisi vain noin puolisen tuntia. Lisäksi korjaus tuo satojen eurojen säästöt verrattuna lasin vaihtoon, Oksanen vinkkaa.

 Kyselytutkimuksen toteutti autoiluun ja liikkumiseen erikoistunut markkinatutkimustoimisto Value Clinic Oy. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 1064 mannersuomalaista ja otos kerättiin viikoilla 5-7 internet-pohjaisella kyselylomakkeella, johon vastaajat kutsuttiin sähköpostitse.

Lisätietoja:
Pentti Oksanen, Autoklinikka-yhtiöt Oy
Puh: +358 400 339 920, email: poksa@autoklinikka.fi