en ru Avaa valikko
Nopeus ratkaisee kiveniskemien korjaamisessa

Nopeus ratkaisee kiveniskemien korjaamisessa

Kiveniskemien riski kasvaa näin keväisin, kun soratiet sulavat jään alta ja kesänopeudet tulevat voimaan. Yksi iskemille altistava riskitekijä on myös liian lyhyt turvaväli. Kun kivi iskeytyy tuulilasiin, kannattaa se korjauttaa aina mahdollisimman pian. Näin särö ei pääse leviämään ja aiheuta isompaa vauriota. Mikäli vakuutukseesi sisältyy lasivakuutus, maksaa vakuutusyhtiö korjauksen ilman omavastuuosuutta.

Autoklinikka teetti alkuvuodesta kyselyn*, jossa selvitimme, kuinka monen suomalaisen autossa on parhaillaan kiveniskemä ja moniko on jättänyt iskemän joskus korjaamatta. Tiedustelimme myös, onko autossa tuulilasin korjauksen kattava kasko.

Tulokset kuulostavat näin vauriokorjaajan näkökulmasta tarkasteltuna melko hurjilta: joka neljännes ajaa autolla, jossa on tuulilasivaurio, ja peräti 41 prosenttia on jättänyt kiveniskemän joskus korjaamatta.

Kaikista yleisimmäksi syyksi korjaamisen viivyttämiseen mainittiin vaurion pieni koko. Ratkaisu on voinut harmittaa jälkikäteen, sillä aivan pienikin särö voi laajentua myöhemmin koko tuulilasin laajuiseksi halkeamaksi.

Iskujäljen täyttäminen hartsilla kustantaa muutamia kymppejä. Sen sijaan halkeamat vaativat aina tuulilasin vaihdon, mikä tulee auton omistajalle huomattavasti kalliimmaksi. Kiveniskemän voi korjauttaa myös veloituksetta, mikäli auton kaskoon kuuluu lasivakuutus. Sellaisen kertoi hankkineensa jo lähes puolet kyselyyn vastanneista.

Teippaa tuulilasi ja tarkastuta se maksutta

Tuulilasivaurion voi tuoda Autoklinikalle arvioitavaksi aina maksutta ja ilman ajanvarausta. Ripeä toiminta vaikuttaa olennaisesti korjauksen onnistumiseen: lopputulos on lähes poikkeuksetta parempi, kun korjaus tehdään muutaman päivän sisällä vaurion synnystä. Lisäksi kiveniskemä saadaan täytettyä varmemmin, kun säröön ei ole ehtinyt kertyä likaa ja kosteutta.

Kiveniskemän suojaus läpinäkyvällä teipillä riittää tuulilasivaurion ensiavuksi. Särön puhdistaminen ja kuivaaminen kannattaa tehdä vasta korjaamolla siihen tarkoitetuilla välineillä. Teippi ei myöskään suojaa kiveniskemää kovin pitkään, joten särö kannattaa korjauttaa aina mahdollisimman pian.

Autoklinikoilla on myös jaossa kiveniskemän suojaamiseen sopivia tarroja. Niitä kannattaa pitää vaikka auton hansikaslokerossa tallessa, sillä iskemä voi yllättää milloin vain.

Tuulilasivaurio voi johtaa hylkäykseen katsastuksessa

Tuulilasin säröt ja halkeamat ovat ennen kaikkea turvallisuusriski. Ne heikentävät ajonäkyvyyttä ja saattavat taittaa häiritsevästi valoa. Tuulilasi on myös auton kantava rakenne, jota halkeamat merkittävästi heikentävät

Tuulilasin kunto huomioidaan myös auton katsastuksessa. Tuulilasin liikenneturvallisuutta merkittävästi vaarantava vaurio voi 20.5.2018 eteenpäin johtaa jopa ajokieltoon. Tämä on jälleen yksi syy korjauttaa lasi vielä, kun se on helppoa ja nopeaa.

Pieniä kiveniskemiä voi olla vaikea havaita, joten suosittelen jokaista autoilijaa tarkastamaan tuulilasin kunnon säännöllisesti. Särö voi olla piilossa esimerkiksi taustapeilin takana tai pyyhkimien alla. Lasivauriot erottaa parhaiten vastapestystä ikkunasta aurinkoisella säällä.

Katso video, miksi kiveniskemä kannattaa korjata nopeasti

* Kyselytutkimuksen toteutti autoiluun ja liikkumiseen erikoistunut markkinatutkimustoimisto Value Clinic Oy. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 1064 mannersuomalaista ja otos kerättiin viikoilla 5-7 internet-pohjaisella kyselylomakkeella, johon vastaajat kutsuttiin sähköpostitse.

Turvallisia ajokilometrejä toivottaen,