Älykäs liikenne
Aika: to 12.9. 2024, klo 8.30-12.30
Paikka: Helsingin Pörssitalo, Fabianinkatu 14
Ilmoittautumiset: Ilmoittaudu tästä
Digitalisaatio ja autojen käyttövoimamurros muuttavat liikkumisen ekosysteemejä. Tekoälyn vaikutus autoteollisuuteen ennakoidaan olevan vielä radikaalimpi ja se tuo mukanaan uusia innovaatioita, mutta myös haasteita liittyen esimerkiksi sääntelyyn, turvallisuuteen ja eettisiin kysymyksiin.
Autoklinikka Summit 2024 tarjoaa näiden teemojen johtavien asiantuntijoiden puheenvuoroja. Tervetuloa Helsingin Pörssitalolle kuulemaan ja keskustelemaan liikkumisen tekoälymurroksesta ja sen vaikutuksista autoalalle.
Tilaisuuden ohjelma
8.30-9.00 Aamupala
9.05-9.15 Tilaisuuden avaus ja Autoklinikan tervetuliaissanat
Verkottumisen ja tekoälyn mahdollisuudet ja uhat
- Datan merkitys nyt ja tulevaisuudessa
- Missä määrin tekoälyn sääntelylle on tarvetta?
- Miltä näyttää suomalainen liikenne 2030-luvulla?
Timo Harakka, kansanedustaja
Timo Harakka on suomalainen poliitikko ja toimittaja, joka on toiminut kansanedustajana vuodesta 2015. Hän on toiminut työministerinä sekä liikenne- ja viestintäministerinä. Ennen poliittista uraansa Harakka työskenteli pitkään media-alalla. Tulevaisuusvaliokunnan varapuheenjohtajana hän on nostanut eduskunnassa esille tekoälyn mahdollisuuksia ja uhkia. Lisäksi Harakka on kirjoittanut teoksen ”Datakapitalismi kriisien maailmassa,” joka käsittelee datataloutta ja sen vaikutuksia yhteiskuntaan ja globaaliin tulevaisuuteen.
Kiinan tekoälyekosysteemi ja älykäs autoteollisuus
(esitys englanniksi)
- Kiinan tekoälyteollisuus on sekä yksityisvetoinen, että valtio-ohjattu
- Tekoälyratkaisut laajenevat Kiinan autoteollisuuteen, ja sen käyttöä ajavat useat eri tekijät
- Kiinassa on kehittymässä älykkään autoteollisuuden ekosysteemi, jolla on melko täydellinen toimitusketju
Junhua Zhu, väitöskirjatutkija, Turun yliopisto
Turun yliopiston väitöskirjatutkija Junhua Zhu on erikoistunut Kiinan tekoälyekosysteemin etiikkaan ja hallinnointiin liittyviin kysymyksiin. Hän on myös opiskellut Laxenburgissa (Itävalta, IIASA) ja Oxfordissa (UK, Oxford university). Zhun artikkeleita on julkaistu vertaisarvioiduissa akateemisissa julkaisuissa kuten AI & Society ja Journal of Aging and Social Policy. Tällä hetkellä hän työskentelee Ulkopoliittisessa instituutissa StandardEdge projektissa.
Tekoälyn nykytila ja mahdollisuudet suomalaisyrityksissä
- Tekoälymurros luo mahdollisuuksia mutta vaatii rohkeutta
- Miten vauhdittaa tekoälyn soveltamista ja kehittämistä yhteistyön keinoin?
Iida Lähdemäki, operatiivinen johtaja, AI Finland
Iida Lähdemäki on maaliskuussa 2024 perustetun AI Finland -tekoälyverkoston operatiivinen johtaja. AI Finland -verkosto kokoaa yhteen tekoälystä kiinnostuneita yrityksiä ja muita toimijoita tavoitteenaan lisätä tekoälyn käyttöönottoa ja kehittämistä Suomessa. Verkostoon on ilmoittautunut mukaan jo yli 200 yritystä.
Älykäs liikenne – evoluutio vai revoluutio?
- Henkilöautojen tekoälyratkaisut ja tämän vuosikymmenen kehitystrendit
- Onko kyseessä paradigman muutos?
- Miten liikenteen riskit muuttuvat tämän kehityksen myötä 2030 luvulla?
Antti Huhtala, toimitusjohtaja, Autoklinikka-yhtiöt Oy
Antti Huhtala on seurannut ja analysoinut 2010-luvun alusta autoalan teknologian kehitystä
ja sen vaikutuksia auto- ja vakuutusalaan. Hänellä on 25 vuoden kokemus vakuutusalalta ja on toiminut mm. liikennevakuutus- ja autovahinkokeskuksen hallituksissa. Vuonna 2022 hän siirtyi Autoklinikan toimitusjohtajaksi.
11.40-11.45 Tilaisuuden yhteenveto ja päätös
11.45-12.30 Lounas
Lisätiedot ja peruutukset
Autoklinikan asiakaspalvelu
Helena Ruuska
+358 40 3507717
helena.ruuska@autoklinikka.fi