Lämmin kesäsää on tuonut mukanaan myös rankkoja raekuuroja. Viime viikonloppuna ainakin Kittilässä, Laitilassa ja Kouvolan seudulla satoi paikoin jopa viiden sentin mittaisia rakeita, jotka vaurioittivat autojen kattoja ja rikkoivat tuulilaseja*. Autoilijan kannattaakin varautua ajoissa lähestyviin raekuuroihin, sillä pahimmillaan kookkaat rakeet voivat iskeä auton katon, takaluukun, konepellin ja jopa kyljen täyteen lommoja.
Miten autoilijan kannattaa varautua rajuihin raekuuroihin?
– Mikäli mahdollista, kannattaa auto säilyttää suojaisassa paikassa kuten autokatoksessa tai autotallissa raekuuron ajan. Jos auton joutuu jättämään taivasalle, olisi hyvä välttää paikkoja, joissa rajuilma voi lennättää oksia tai muuta irtaimistoa auton päälle. Välillä rajuksi yltynyt myrsky voi kaataa jopa kokonaisia puita ja aiheuttaa näin isoja vaurioita myös autoille. Kannattaa myös tarkastaa etukäteen, kattaako oma autovakuutus luonnonilmiöiden aiheuttamat vahingot, Autoklinikan PDR-asiantuntija Vesa Mattila kertoo.
– Mikäli sattuu olemaan autolla liikenteessä rajun raekuuron alkaessa, kannattaa pyrkiä pysähtymään esimerkiksi tien sivuun, jos se vain on turvallista eikä vaaranna muuta liikennettä. Sateessa ajaminen pahentaa raevaurioita ja voi heikentyneen näkyvyyden vuoksi aiheuttaa myös ulosajoja, Mattila lisää.
Raevauriot kannattaa korjauttaa nopeasti
Useimmissa tapauksissa raekuuron aiheuttama vaurio on jättänyt auton maalipinnan ehjäksi, jolloin niiden korjaamisessa voidaan hyödyntää PDR-menetelmää (Paintless Dent Repair). PDR-korjauksessa auton pinnassa oleva kolhu suoristetaan käsityönä erikoisvalmisteisella ”koukkuvarrella”. Koukun pituus valitaan vaurion sijainnin mukaan ja kolhua työstetään vaurion taustapuolelta niin pitkään, kunnes auton pinta on suora.
– Raekuuron vahingoittaman auton korjaamiseen PDR-menetelmällä menee keskimäärin 2-3 työpäivää, riippuen toki auton merkistä ja mallista sekä vahinkojen sijainnista ja laajuudesta. PDR-menetelmä on myös perinteistä peltikorjausta edullisempi ja nopeampi korjaustapa sekä miellyttää myös ympäristötietoista autoilijaa, sillä kolhiintunutta osaa ei tarvitse maalata tai vaihtaa uuteen, Mattila toteaa.
– Raekuurojen aiheuttamat vauriot kannattaa korjauttaa kuntoon mahdollisimman nopeasti. Esimerkiksi syvissä lommoissa maalin pinta voi olla vaurioitunut, mutta tätä ei välttämättä näe ennen kuin lommoa on aloitettu korjaamaan. Rikkoutunut maalipinta taas aiheuttaa ruostumisriskin. Lisäksi pienet ja lähes huomaamattomat lommot voivat hoitamattomina laskea auton vaihtohyvityshintaa tai käydä seuraavalle omistajalle kalliiksi, kun vakuutus ei auton omistajan vaihduttua enää korvaakaan korjausta, Mattila jatkaa.
Lisätietoja:
Vesa Mattila
Autoklinikka-yhtiöt Oy
358 40 506 4851
vesa.mattila@autoklinikka.fi
*Lähde: Iltasanomat