Tiedotteet 05.11.2019

Moni autoilija saattaa luulla, että oma kulkupeli on sellaisenaan sopiva Suomen teille. Kesäajossa ongelmia ei erityisesti olekaan, mutta talviteidemme hiekka ja suola luovat erityisen ankaran ajoympäristön, jossa lisäsuojaa todella tarvitaan. Hyviä keinoja auton maali- ja muiden pintojen suojelemiseen ovat esimerkiksi säännöllinen pesu, kovapinnoitteet, kiveniskukalvot ja auton alustan ruostesuojaus.

Suomen talvet ovat ajoneuvoille ankaria. Sohjo, suola, hiekka ja roudan kuluttamat tiet pommittavat ajossa auton pintoja, ja lika sekä naarmut voivat taas johtaa ruosteen syntymiseen. Onneksi autoilijoilla on näiltä rasitteilta suojautumiseen monia vaihtoehtoja, jotka pidentävät ajoneuvon elinikää ja laskevat pitkässä juoksussa huoltokuluja.

Pintahuollon ytimessä säännöllinen pesu

Mikäli auton ulkopinnoille suo vain yhden hoitotoimenpiteen, sen tulisi ehdottomasti olla säännöllinen ja huolellinen pesu. Puhdistus auttaa auton maalipintaa pysymään kunnossa ja poistaa esimerkiksi talvisin pinnoille kertyvän nastapölyn, joka voi syövyttää maalia ja aiheuttaa ruostetta. Pesun vanavedessä yleisenä toimenpidesuosituksena seuraa vahaus.

– Sekä pesu että vahaus kannattaa tehdä huolellisesti. Liat tulisi poistaa pesuaineella sekä pehmeällä sienellä tai harjalla pyöränkoteloita myöten, ja vahauksen tulisi kattaa myös kynnykset, pyörän kaaren reunat ja oviaukkojen sisäpuolet, Tapio Ikävalko Autoklinikalta vinkkaa.

Lisää turvallisuutta taas tuo tuulilasin ja sivulasien pesu. Ajonäkyvyys paranee huomattavasti, kun muistaa huolehtia kesän tomut pois myös tuulilasin sisäpuolelta. Laseille on myös saatavilla erilaisia pinnoitteita, joiden kanssa vesi virtaa ja lika irtoaa tavallista paremmin lasin pinnalta.

Parasta suojaa pinnoitteilla ja kalvoilla

Hieman kestävämpää suojaa tarjoavat maalipinnan kovapinnoitteet. Keraaminen pinnoite saa yleensä usean vuoden suojatakuun ja auttaa maalipintaa kestämään paremmin naarmuuntumista. Kovapinnoitteen lisäksi erityisen kivisuihkuherkkiin kohtiin voi hankkia kiveniskukalvoa.

– Modernien autojen kurvikas muotoilu johtaa usein siihen, että korissa on kivisuihkulle erityisen alttiita kohtia. Näissä kohdissa maalipinta ottaa niin kovia ja tiheitä iskuja vastaan, että kalvot tai roiskeläpät ovat melkeinpä ainoa keino sen suojaamiseen, Ikävalko selittää.

Ongelmaa voi myös helpottaa pitämällä huolta turvavälistä. Erittäin tärkeän liikenneturvallisuuden lisäksi reilu etäisyys edellä ajavaan vähentää auton keulaan ja tuulilasiin lentävää kivisuihkua.

Auton alusta saa kovinta kyytiä

Ruostesuojausta ja keraamisia kestopinnoituksia tarjoavalla Finikorilla tiedetään kokemuksesta, että maalipinnan lisäksi auton alustarakenteet kaipaavat kipeästi lisäapua talvikaudella. Erillinen alustan ruostesuojaus antaa turvaa tiesuolaa ja muita ajossa suihkuavia materiaaleja vastaan. Tehtaalla tehtävä auton suojaus on nimittäin riittämätön Suomen vaihteleviin talviolosuhteisiin.

– Asiaa voi ajatella näin: jos maailmalla valmistetaan vuosittain 80 miljoonaa autoa, niistä noin promille päätyy lopulta Suomen markkinoille. Suomen kaltaisia talviolosuhteita tai runsasta suolan käyttöä ei useimmissa maissa nähdä, joten ne eivät ymmärrettävästi ole prioriteettilistan kärjessä autojen suunnittelussa. Autoilijan onkin erittäin suositeltavaa pestä autoaan säännöllisesti sekä hankkia lisäsuojaa, jotta maalipinnat ja alustarakenteet eivät pääse kulumaan tai ruostumaan ennen aikojaan, Finikorin toimitusjohtaja Teemu Suovesi valaisee.

Lisätietoja:

Tapio Ikävalko, Autoklinikka-yhtiöt Oy
Puh: 040 061 0305
s-posti: tapio.ikavalko@autoklinikka.fi