Tiedotteet 19.09.2018

PDR-menetelmällä oikaistaan henkilöautojen pienet lommot, joita syntyy vaikkapa parkkipaikoilla tai sääilmiöiden, kuten raekuurojen seurauksena. Perinteiseen peltikorjaukseen verrattuna PDR-menetelmä säästää merkittävästi aikaa, rahaa ja ympäristöä.

Auton kolhiintuessa peltipintoja ei aina tarvitse vaihtaa uusiin. Koukkuoikaisu- eli PDR-menetelmällä (Paintless Dent Repair) pienet kolhut voidaan oikoa ilman maalaamista tai osien vaihtoa. Yleisimpiä PDR-menetelmällä korjattavia kolhuja ovat parkkipaikoilla sattuneet vauriot, joita syntyy, kun vaikkapa auton ovi osuu avatessa viereisen auton kylkeen. Myös sääilmiöt aiheuttavat korjaustarpeita.

PDR-menetelmän taitajia on Suomessa suhteellisen vähän. Autoklinikan PDR-osaajat kiertävät tekemässä koukkuoikaisua myös paikkakunnilla, joiden korjaamoilla menetelmä ei ole vielä käytössä. Autoklinikan PDR-ammattilainen Vesa Mattila matkaa ensi viikolla Lapualle korjaamaan autoja, jotka vaurioituivat kovassa raekuurossa elokuussa.

─ Lapualla satoi halkaisijaltaan kolmisenttisiä rakeita, ja tämän kokoiset rakeet aiheuttavat jo huomattavaa vahinkoa autolle. Pelkästään auton katossa voi tällaisen raekuuron jäljiltä olla jopa 400 oiottavaa kolhua, Mattila kertoo.

Raekuurot ovat kesäisin kostealla ja kuumalla ilmalla yleisiä, ja pahimmillaan rakeet voivat hakata autojen katot, takaluukut ja konepellit täyteen lommoja. Yleensä rakeet satavat alas vinosti, minkä takia auton toinen kylki voi myös kolhiintua pahasti. Syysmyrskyillä taas konepeltiin paiskautuvat oksat tai kävyt voivat yhtä lailla vaurioittaa autojen peltipintoja.

PDR on kustannustehokas ja ympäristöystävällinen korjausmenetelmä

Vaikka kolhuja olisi autossa tiuhaan, on ne mahdollista oikoa PDR-menetelmällä peltejä vaihtamatta. Kolhuja työstetään vaurion taustapuolelta erikoisvalmisteisilla PDR-työkaluilla, jotka valitaan vaurion sijainnin mukaan. Näin metallipinta saadaan oikaistua maalipintaa vaurioittamatta.

PDR on verrattain edullinen korjausmenetelmä: korjauskustannukset ovat noin kolmanneksen perinteisten peltitöiden kustannuksista. PDR-menetelmällä lommot saadaan myös korjattua huomattavasti ripeämmin kuin perinteisillä menetelmillä, eikä autoa tarvitse istuttaa korjaamolla viikosta toiseen.

─ Esimerkiksi raekuuron vahingoittaman auton korjaamiseen menee keskimäärin kaksi työpäivää, riippuen toki autosta sekä vahinkojen sijainnista ja laajuudesta. Perinteiset peltityöt sen sijaan vievät pitkälti toista viikkoa. PDR-menetelmä miellyttää myös ympäristötietoista autoilijaa, sillä maalaamista tai osien vaihtamista ei tarvita, Mattila kertoo.

Lisätietoja:

Vesa Mattila, Autoklinikka-yhtiöt Oy
Puh: +358 40 5064 851, email: vesa.mattila@autoklinikka.fi