Yöpakkaset ja jäiset ikkunat ovat jälleen suomalaisten autoilijoiden riesana. Autoklinikan kyselytutkimuksessa selvisi, että houkuttelevalta kuulostavat kikat, kuten tuulilasin sulattaminen kuumalla vedellä, eivät kuitenkaan kiinnosta autoilijoita. Tämä onkin hyvä, sillä kyseiseen menetelmään turvautuminen voi jopa halkaista tuulilasin.
Auto- ja verkkokeskusteluissa nousee tasaisin väliajoin esiin kotikutoisia vinkkejä autoilijan arjen helpottamiseen. Eräs suosituista ja ajankohtaisista aihealueista on jäiset auton ikkunat, joiden joka-aamuiseen raaputtamiseen moni varmasti kaipaisi helpotusta. Tässä tapauksessa vanhassa on kuitenkin vara parempi, sillä joidenkin kikkojen kokeilu voi tulla auton omistajalle kalliiksi.
Suomalaiset luottavat jääskrapaan
Monet autoilijat ovat varmasti kohdanneet joskus vinkin lasien sulatuksesta kuuman veden tai kuumavesipussin avulla. Kyseisellä menetelmällä saa toki lasit hetkessä sulamaan, mutta ikävä kyllä vähänkään kovemmalla pakkasella ne myös jäätyvät hyvin nopeasti uudelleen, eli menetelmä ei voita lasien raaputusta.
– Kuuman veden käyttö tuo myös mukanaan tuntuvia riskejä. Mikäli tuulilasissa sattuu olemaan vaikkapa kiveniskemä, äkillinen lämpötilavaihtelu voi edistää merkittävästi iskemän laajenemista halkeamaksi tai pahimmillaan jopa sirpaloida lasin. Tämä jippo kannattaa siis ehdottomasti ohittaa, varoittaa Autoklinikan Markus Helkamäki.
Autoklinikan teettämä kyselytutkimus tuokin lohduttavan uutisen: suurin osa suomalaisista autoilijoista ei ole lähtenyt kokeilemaan lasien sulatusta kuumalla vedellä. Vain alle prosentti vastanneista kertoo käyttävänsä tätä menetelmää. 61 prosenttia vastanneista kertoo turvautuvansa perinteiseen jääskrapaan, ja 31 prosenttia lämmittää autoa, kunnes lasit sulavat. Loput noin 7 prosenttia turvautuvat muihin menetelmiin.
– Jääskrapa ja harja ovat ehdottomasti se varmin ja turvallisin tapa siistiä lumi ja jää pois auton ikkunoista. On kuitenkin tärkeää varmistaa, että skrapa on kunnossa ja lasi puhdas, ettei tule epähuomiossa naarmuttaneeksi lasia. Lisäksi teillä näkee vielä ikävän paljon autoja, joiden tuulilasiin on raaputeltu pieni aukko kuskin eteen. Tuulilasi on laaja hyvästä syystä ja se tulisi ehdottomasti siistiä kokonaan ennen liikkeelle lähtöä, jotta muuta liikennettä voidaan turvallisesti havainnoida, Helkamäki vinkkaa, ja jatkaa:
– Raaputtamisen ohella hyvä vaihtoehto on joistain tuulilaseista löytyvä sisäänrakennettu lämmitysominaisuus, joka toimii tehokkaasti ja sulattaa nopeasti jään tuulilasista.
Huuru voi vihjata viasta
Jäiden, lumen ja loskan lisäksi autoilijat voivat toisinaan kärsiä myös tuulilasin sisäpintaan kertyvästä huurusta. Kyse on auton sisäilmaan kertyneestä kosteudesta, joka tiivistyy viileälle lasipinnalle.
– Mikäli huurua kertyy lasipinnoille säännöllisesti tai runsaasti, autossa on todennäköisesti jotain vikaa. Raitisilman suodatin voi esimerkiksi olla kostea tai lasi vuotaa, tai sitten auton sisätiloihin on unohtunut esimerkiksi märkiä vaatteita. Kosteutta sisätiloissa voi myös ehkäistä kopistelemalla lumet pois kengänpohjista ennen autoon nousemista. Tätä ei kuitenkaan kannata tehdä auton kynnyspeltiin, sillä siinä riskinä on maalipinnan vaurioituminen, Helkamäki selittää.
Kyselytutkimuksen toteutti autoiluun ja liikkumiseen erikoistunut markkinatutkimustoimisto Value Clinic Oy. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 846 mannersuomalaista, jotka käyttävät autoa vähintään satunnaisesti. Otos kerättiin helmikuun 2020 aikana koko Suomen alueella sähköisenä kyselynä.
Lisätietoja:
Markus Helkamäki, Autoklinikka-yhtiöt Oy
Puh: +358 40 559 7743
s-posti: markus.helkamaki@autoklinikka.fi
www.autoklinikka.fi