Blogi 06.11.2019

Talvi tekee taas tuloaan, ja talviteiden hiekka ja suola luovat erityisen ankaran ympäristön autoille. Ilman huolenpitoa ja lisäsuojaa auton maalipinta saattaa helposti vaurioitua, mikä antaa puolestaan tietä esimerkiksi ruosteen syntymiselle. Suosittelenkin maali- ja muiden pintojen suojelemista esimerkiksi säännöllisellä pesulla, kovapinnoitteilla, kiveniskukalvoilla tai auton alustan ruostesuojauksella.

Suomen talvet ovat ajoneuvoille ankaria. Sohjo, suola, hiekka ja roudan kuluttamat tiet pommittavat ajossa auton pintoja, ja lika sekä naarmut voivat taas johtaa ruosteen syntymiseen. Onneksi näiltä rasitteilta suojautumiseen on saatavilla monia vaihtoehtoja, jotka pidentävät ajoneuvon elinikää ja laskevat pitkässä juoksussa huoltokuluja.

Pintahuollon ytimessä säännöllinen pesu

Mikäli auton ulkopinnoille suo vain yhden hoitotoimenpiteen, sen tulisi ehdottomasti olla säännöllinen ja huolellinen pesu. Puhdistus auttaa auton maalipintaa pysymään kunnossa ja poistaa esimerkiksi talvisin pinnoille kertyvän nastapölyn, joka voi syövyttää maalia ja aiheuttaa ruostetta.

Pesun vanavedessä yleisenä toimenpidesuosituksena seuraa vahaus, ja molemmat toimenpiteet kannattaa tehdä huolellisesti. Liat tulisi poistaa pesuaineella sekä pehmeällä sienellä tai harjalla pyöränkoteloita myöten, ja vahauksen tulisi kattaa myös kynnykset, pyörän kaaren reunat ja oviaukkojen sisäpuolet.

Lisää turvallisuutta taas tuo tuulilasin ja sivulasien pesu. Ajonäkyvyys paranee huomattavasti, kun muistaa huolehtia kesän tomut pois myös tuulilasin sisäpuolelta. Laseille on myös saatavilla erilaisia pinnoitteita, joiden kanssa vesi virtaa ja lika irtoaa tavallista paremmin lasin pinnalta.

Parasta suojaa pinnoitteilla ja kalvoilla

Hieman kestävämpää suojaa tarjoavat maalipinnan kovapinnoitteet. Keraaminen pinnoite saa yleensä usean vuoden suojatakuun ja auttaa maalipintaa kestämään paremmin naarmuuntumista.

Kovapinnoitteen lisäksi erityisen kivisuihkuherkkiin kohtiin voi hankkia kiveniskukalvoa. Modernien autojen kurvikas muotoilu johtaa nimittäin usein siihen, että korissa on kivisuihkulle erityisen alttiita kohtia. Näissä kohdissa maalipinta ottaa niin kovia ja tiheitä iskuja vastaan, että kalvot tai roiskeläpät ovat melkeinpä ainoa keino sen suojaamiseen.

Ongelmaa voi myös helpottaa pitämällä huolta turvavälistä. Erittäin tärkeän liikenneturvallisuuden lisäksi reilu etäisyys edellä ajavaan vähentää auton keulaan ja tuulilasiin lentävää kivisuihkua.

Lue myös: Näitä turvavälejä sinunkin tulisi noudattaa liikenteessä

Auton alusta saa kovinta kyytiä

Maalipinnan lisäksi auton alustarakenteet kaipaavat kipeästi lisäapua talvikaudella, sillä tehtaalla tehtävä auton suojaus on riittämätön Suomen vaihteleviin talviolosuhteisiin. Keskustelin aiheesta ruostesuojausta ja keraamisia kestopinnoituksia tarjoavan Finikorin toimitusjohtajan Teemu Suoveden kanssa, ja hän nosti esiin hyvän näkökulman: jos keskimäärin vain promille kaikista maailmalla valmistettavista autoista päätyy lopulta Suomeen, meidän harvinaiset talviolosuhteemme tai runsas tiesuolan käyttömme eivät ymmärrettävästi ole prioriteettilistan kärjessä autojen suunnittelussa.

Tästä syystä autoilijan on erittäin suositeltavaa pestä autoaan säännöllisesti sekä hankkia lisäsuojaa, jotta maalipinnat ja alustarakenteet eivät pääse kulumaan tai ruostumaan ennen aikojaan. Korin maalipintojen ja lasien lisäksi erillinen alustan ruostesuojaus antaa tehokkaan turvan tiesuolaa ja muita ajossa suihkuavia materiaaleja vastaan.

Kovinkaan lisäpinnoite ei toki suojaa autoa kolarissa tapahtuvilta vauroilta. Mikäli tällainen ikävä vahinko pääsee tapahtumaan, Autoklinikan korjaamoilla hoituu varsinaisen peltivaurion lisäksi myös auton maalaus. Lähimmän korjaamomme löydät helpoiten verkkosivuiltamme.

Turvallista talviajoa toivottaen,

Tapio Ikävalko

Laadunvalvonta ja koulutus

Tapiolla on vuosien kokemus autokorikorjauksista. Hän vastaa Autoklinikka-yhtiöissä henkilöstön koulutuksista ja korjaustyönlaadusta.