Blogi 28.12.2017

Autoklinikka juhlisti tänä vuonna 25-vuotispäiväänsä. Toimintamme on laajempaa ja monipuolisempaa kuin koskaan: haluamme toimia vauriokorjausalan suunnannäyttäjänä, josta yksi hyvä esimerkki on sopimus Tesla-sähköautojen vauriokorjauksesta Suomessa. Kehittämisen keskellä haluamme kuitenkin pitää kiinni Autoklinikan alkuperäisistä arvoista: korkeasta laadusta ja alan parhaasta asiakaspalvelusta.

Jo toiminnan alussa Autoklinikalla oivallettiin, että vauriokorjaus ei ole vain korkealaatuista korjaustyötä, vaan ennen kaikkea hyvää palvelua asiakkaille. 25 vuoden taival ja nyt vaihtuva vuosi tarjoavat meille hyvän mahdollisuuden katsoa taaksepäin ja pohtia, mihin suuntaan toimintaamme tulisi viedä jatkossa.

Kaiken perustana tyytyväinen asiakas

Autoklinikka oli hyvä yritys jo vuonna 2011, kun tulin mukaan toimintaan. Menestyksen taustalla olivat taidokkaat työntekijät ja laadukas työ. Päätimme kuitenkin panostaa entistäkin vahvemmin asiakaspalvelun kehittämiseen ja henkilöstön hyvinvointiin.

Kuusi vuotta myöhemmin voimme todeta, että resepti on ollut oikea. Mittaamme jokaisen asiakkaamme tyytyväisyyttä palveluumme ja kuluvana vuonna 60 prosenttia asiakkaista vastasi kyselyymme. Suuri kiitos siitä heille! Saimme asiakkailtamme palvelustamme arvosanan 9,37 asteikolla 0-10. Tämä on erittäin kiitettävä tulos, mutta tavoitteenamme on toki täysi kymppi. Käymme yhdessä korjaamoissamme työskentelevien ammattilaisten kanssa kaiken saamamme palautteen tarkasti läpi ja mietimme, millä keinoilla olisimme voineet yltää parhaaseen arvosanaan.

Palvelua yli rajojen

Yksi keskeinen tavoitteemme tällä vuosikymmenellä on ollut toiminnan laajentaminen valtakunnalliseksi. Erityisesti vakuutusyhtiö- ja yritysasiakkaamme arvostavat kattavaa valtakunnallista toimijaa, ja siksi olemme laajentaneet toimintaamme Suomessa voimakkaasti kuluneiden vuosien aikana.

Vuoden 2017 aikana vahvistimme verkostoamme useilla liiketoimintaostoilla ja laajentamalla partnerikorjaamoketjuamme. Meillä on ilo palvella asiakkaitamme jo 34 toimipisteessä 31 paikkakunnalla läpi koko Suomen – Helsingistä aina Rovaniemelle asti.

Vuonna 2016 päätimme yhdistää voimamme ruotsalaisen Werksta-ketjun kanssa. Myös Ruotsissa asiakaslähtöinen tapamme toimia on johtanut hyviin tuloksiin. Markkinaosuutemme on kaksinkertaistunut kuluvan vuoden aikana ja olemme nousseet oman alamme johtavaksi toimijaksi myös lahden toisella puolen. Tavoitteenamme on jatkaa verkostomme vahvistamista jatkossakin ja kehittyä alan johtavaksi toimijaksi Pohjoismaissa vuoteen 2020 mennessä.

Vaikka toimintamme laajeneekin voimakkaasti, haluamme säilyä uskollisena alkuperäiselle toimintaideallemme: tarjoamme palveluamme aina yksi asiakas ja auto kerrallaan. Laajentuneiden resurssien tulee tukea entistä yksilöllisempää palvelua. Vain näin syntyy kannattavaa kasvua.

Mitä lupaamme ensi vuodelle?

Autot ja niihin liittyvä teknologia kehittyvät kiihtyvällä tahdilla. Samalla korjaamoiden on satsattava osaamiseen ja laitteistoon jatkuvasti enemmän. Me haluamme seurata tiukasti aikaamme. Hyvä esimerkki tästä on Autoklinikan valinta Tesla-sähköautojen auktorisoiduksi korjaamoketjuksi Suomessa. Tammikuussa avaamme Vantaan Kaivokselaan myös uuden toimipisteen, joka palvelee erityisesti sähkö- ja hybridiautojen omistajia.

Olemme valinneet ensi vuoden keskeiseksi teemaksemme turvallisuuden. Vaikka liiketoimintamme onkin autovaurioiden korjaamista, emme toivo edes pienimpiä parkkipaikkavahinkoja kenellekään. Myös omassa korjaustoiminnassamme turvallisuus on tärkeässä roolissa ja huolehdimme, että noudatamme oikeita, autovalmistajan ohjeistamia korjausmenetelmiä.

Alamme suunnannäyttäjänä haluamme tarjota kaikille liikenteessä liikkuville vinkkejä, miten voimme tehdä autoilusta entistä turvallisempaa. Teeman nimissä keräämme parhaillaan liikenneturvallisuutta parantavia uudenvuodenlupauksia, joista muutamia voit nähdä jo julkaisemallamme videolla.

Jos uudenvuodenlupaus on vielä tekemättä, mietitään, mitä voimme tehdä liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Turvallisuuskin rakennetaan samaan tapaan kuin hyvä palvelu: yksi auto ja ajaja kerrallaan.

Turvallista ajovuotta 2018 toivottaen,

Patrik Puskala

Patrik Puskala

Toimitusjohtaja