Autoklinikka
en Avaa valikko
Autoklinikka hoitaa pienet kolhut – kesäaikaan jopa tavallista nopeammin

Autoklinikka hoitaa pienet kolhut – kesäaikaan jopa tavallista nopeammin

Henkilöauton pienet lommot voidaan useissa tapauksissa korjata myös maalaamatta aikaa, rahaa ja ympäristöä säästävällä PDR-menetelmällä. Autoklinikan kolhunoikaisun ammattilaiset Juha Heiskanen ja Vesa Mattila jakavat parhaat vinkit menetelmälle sopivien lommojen tunnistamiseen. Palvelua tarjotaan pääasiassa Autoklinikan pääkaupunkiseudun toimipisteissä, mutta sopimuksen mukaan myös Porvoossa, Lahdessa, Tampereella ja Turussa.

Kesällä sattuu ja tapahtuu yllättäviä asioita autoilijalle: raekuuro hakkaa autoa, oksa paiskautuu konepeltiin, käpyjä tippuu katolle tai golfpallo iskeytyy kylkeen. Tavallisimmin auton pienet kolhut syntyvät kuitenkin parkkipaikoilla, kun joku avaa esimerkiksi oven toisen auton kylkeen. Myös ilkivalta voi olla on yksi syy pellin vaurioitumiseen.

Henkilöautojen vauriokorjaukseen erikoistuneelle Autoklinikalle tuodaan paljon näitä niin sanottuja kolhupotilaita erityisesti kesän loma-aikaan. Moni korjauttaa talouden toisen auton vuoden lommot kerralla sillä aikaa, kun perhe on lomamatkalla yhdellä autolla. Korjausta ei kuitenkaan tarvitse turhaa pantata, sillä kolhun oikaisu hoituu parhaimmillaan alle tunnissa.

– Kesäaikana myös pienet naarmut ja kolhut nousevat auton pinnasta selkeämmin esiin, kun aurinko paistaa ja auto on puhdas, Vesa Mattila kertoo.

Sijainti, ehjä maalipinta, kanamunan kokoinen ja pyöreänmuotoinen

Pienistä kolhuista noin yhdeksän kymmenestä voidaan oikoa ilman maalaamista. Sen mahdollistaa Autoklinikalla käytettävä koukkuoikaisu- eli PDR-menetelmä (Paintless Dent Repair). Lommo oikaistaan siis vaurion taustapuolelta erikoistyökalujen avulla.

– Alle kahden euron kolikon kokoiset kolhut sopivat parhaiten korjattaviksi PDR:llä. On kuitenkin hyvin tapauskohtaista, mitkä lommot voidaan korjata maalaamatta. Teemme arvion tavallisimmin korjaamolla, koska esimerkiksi vaurion syvyyttä on vaikea määritellä pelkkien kuvien perusteella, Mattila kertoo.

Korjausmenetelmän ratkaisevia tekijöitä ovat myös ehjä maalipinta, kolhun muoto sekä vaurion syntytapa. Vauriokohdan pitää lisäksi sijaita sellaisessa paikassa, jossa sitä pääsee käsittelemään pellin takapuolelta.

– Koukkuoikaisussa ei tarvitse käyttää ollenkaan maaleja tai vaihtaa autonosia, mikä on osaltaan myös ympäristöystävällinen ratkaisu, Juha Heiskanen huomauttaa.

Suurimmat erot PDR:n ja perinteisen pellinkorjauksen välillä ovat ajassa ja korjauskustannuksissa. Koukkuoikaisuna tehtynä korjaus kestää noin tunnin. Perinteisiin peltitöihin kuluu vähintään yksi, yleisemmin kaksi tai kolme arkipäivää.

– Kustannuksissa liikutaan PDR:n osalta noin 150 eurossa. Perinteisin menetelmin tehtynä hinta nousee noin 500–1000 euroon, joten ero on merkittävä, Mattila sanoo.

Kolhun korjauksia tehdään maalaamatta pääosin pääkaupunkiseudun Autoklinikoilla. Heiskanen ja Mattila kiertävät kuitenkin eri toimipisteillä, tarpeen mukaan myös Porvoossa, Lahdessa, Tampereella ja Turussa.

– Sovimme asiakkaan kanssa, millä toimipisteellä korjaus on hänen kannaltaan kannattavinta tehdä. Toimintaa on tarkoitus laajentaa lähitulevaisuudessa, jotta saamme entistä enemmän paikkakuntia mukaan PDR-palveluidemme pariin, Heiskanen kertoo.

Heiskanen ja Mattila ovat Suomen harvoja koukkuoikaisun erityisasiantuntijoita. Autoklinikka saa heiltä kiitosta työpaikkana.

– Meille korjaustyömme erinomaisella laadulla on ollut aina suuri merkitys, minkä vuoksi olemme siirtyneet tänne Autoklinikalle. Täällä laatu on selkeä ykköskriteeri.

Yhteystiedot
Juha Heiskanen, Autoklinikka-yhtiöt Oy
040 766 9133, juha.heiskanen@autoklinikka.fi